Kort om
Jeg underviser og veileder på bachelor- og masternivå på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet. Mine forskningsinteresser er knyttet til kulturelt mangfold og flerspråklighet drevet av et ønske om å forebygge utenforskap og å bidra til sosial rettferdighet.
I tidligere arbeid har jeg sett nærmere på betydningen av de estetiske dimensjonene i språklig samhandling når barn og personalet i barnehagen ikke ennå deler et felles talespråk. Jeg ønsker å bidra med forskning som skaper forbindelser mellom estetikk og flerspråkligehet, og har erfaring med estetikk-baserte og aksjonsforskningsinspirerte metoder. Siden 2021 har jeg ledet et skandinavisk forskningsnettverk for flerspråklighet, estetikk og mangfold (FEM).
For tiden jobber jeg med flerspråklighet som ressurs i høyere utdanning og undersøker hvordan undervisere kan legge tilrette for flere språk og uttrykksformer å artikulere fagkunnskap på.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Folkekunst, kunsthåndverk Pedagogiske fag Etikk Musikkpedagogikk Teatervitenskap
Emner
Barn i barnehage/førskole Flerspråklighet Estetikk Barnehagepedagogikk Kunstbasert aksjonsforskning Transspråking
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca
;
Ilje-Lien, Johanne
(2023).
Rethinking "ryddetid" as democratic practices in early childhood institutions.
Myers, Casey Y; Smith, Kylie; Hostler, Rochelle; Tesar, Marek (Red.).
Reframing the Everyday in Early Childhood Pedagogy.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003319931-12
Ilje-Lien, Johanne (2023). Att lyssna efter vita skygglappar. Andersen, Camilla Eline; Aronsson, Lena; Taguchi, Hillevi Lenz (Red.). s. 203-215. Gleerups Utbildning AB.
Ilje-Lien, Johanne
(2022).
Barndom som kilde til motstandsdyktighet.
Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve; Vik, Stine (Red.).
Pedagogikkens idé og oppdrag. s. 42-55.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa010303
Ilje-Lien, Johanne
(2020).
«Det der er ikke representativt for en barnehagehverdag» – en utforsking av forskeren som konstruktør av «utopiske» undersøkelsessituasjoner.
Forskning og forandring.
Vol. 3.
https://doi.org/10.23865/fof.v3.1840
Ilje-Lien, Johanne
(2019).
Å få øye på det tause som blir "sagt": en estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v5.1364
Ilje-Lien, Johanne
(2018).
Se hun snakker! En undersøkelse av estetiske og kroppslige måter å snakke sammen på.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vol. 33.
http://hdl.handle.net/11250/2645562
Ilje-Lien, Johanne (2016). Et nødvendig fremtredelsesrom for kroppslige møter. Gulpinar, Tona; Hernes, Leif; Winger, Nina (Red.). Blikk fra barnehagen. s. 219-229. Fagbokforlaget.