Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Diskursanalyse Lærerutdanning Kritisk multikulturalisme Diskursteori Flerkulturelle utdanningsstudier Lese- og skriveopplæring Profesjonelt skjønn Etniske relasjoner Kritisk teori Rasisme Inkludering og ekskludering av minoriteter Tverrprofesjonelt samarbeid
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Pihl, Joron (2023). Lystlesingens betydning. Bøyum, Idunn; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. s. 203-233. ABM-media AS.
Pihl, Joron
; Holm, Gunilla; Riitaoja, Anna-Leena; Jón Ingvar, Kjaran; Carlson, Marie
(2018).
Nordic discourses on marginalisation through education.
Education Inquiry.
Vol. 9.
https://doi.org/10.1080/20004508.2018.1428032
Pihl, Joron
; Carlsten, Tone Cecilie; Kooij, Kristin Skinstad van der
(2017).
Why Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century?.
Pihl, Joron; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (Red.).
Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. s. 1-22.
Brill|Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-899-0_1
Pihl, Joron ; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (2017). Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. ISBN: 9789463008976. 152 s. Brill|Sense. Vol. 6.
Eri, Thomas
;
Pihl, Joron
(2017).
The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration.
17 s.
Educational Action Research.
Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1147366
Pihl, Joron ; Kooij, Kristin Skinstad van der (2016). Desire and becoming - Multilingual Pupils' Reading Experiences. Rothbauer, Paulette; Skjerdingstad, Kjell Ivar; McKechnie, Lynne (E.F.); Oterholm, Knut (Red.). Plotting the reading experience. Theory/practice/politics. s. 301-316. Wilfrid Laurier University Press.
Pihl, Joron
(2015).
Epistemological and Methodological Challenges in Research Concerning Youth at the Margins.
Bastien, Sheri; Holmarsdottir, Halla Bjørk (Red.).
Youth ‘At the Margins’: Critical Perspectives and Experiences of Engaging Youth in Research Worldwide. s. 41-63.
Brill|Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-052-9_3
Tonne, Ingebjørg
;
Pihl, Joron
(2015).
Morphological Correspondences in the Reading-Writing Relation among L2 Learners.
The Reading Matrix.
Vol. 15.
http://hdl.handle.net/10642/2803
Pihl, Joron (2014). Lese- og skrivekyndighet og leseengasjement i flerkulturelle skoler. Moen, Bente Bolme (Red.). Kulturelt og etnisk elevmangfold i skolen. s. 39-56. Fagbokforlaget.
Tonne, Ingebjørg
;
Pihl, Joron
(2013).
The second-language pupil, reading tests and literature-based teaching [translation of "Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring", se https://oda.hioa.no/en/andresprakseleven-leseprover-og-litteraturbasert-leseopplaering].
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning.
Vol. 8.
http://www.hf.uio.no/iln/personer/vit/ingebjto/nor