Kort om
Jorid Bakken Steigum er utdannet lektor i drama og teater og jobber primært med praksis på lærerutdanningene ved Institutt for estetiske fag, med særlig ansvar for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Hun har tidligere jobbet på programfag drama på videregående skole og som tiltaksleder i Rosa kompetanse skole (Foreningen FRI), der hun også har sittet i tiltakets referansegruppe de siste ti årene. Hun har mange års erfaring i arbeid med psykisk helse i skolen som spesialrådgiver i Vestre Viken helseforetak. Der har hun drevet kompetanseheving av lærere, helsearbeidere og studenter i temaer knyttet til psykisk helse og livsmestring i den nye læreplanen.
Steigum har en særlig faglig interesse for mangfolds- og minoritetstemaer, og har utarbeidet undervisningsressurser for Norsk digital læringsarena (ndla.no) knyttet til psykisk helse og minoritetsstress. Hennes forskning omhandler dramalæreren som regikunstner i det pedagogiske rommet (mastergrad fra NTNU) samt psykisk helse i estetiske fag, da særlig knyttet til dramarommet i videregående skole. I 2023 fullførte hun forskningsprosjektet «Dramarommet og psykisk helse» som har resultert i tre vitenskapelige publikasjoner, den siste i en antologi om livsmestring gjennom musikk, kunst og kultur i utdanning (2024).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Administrative arbeidsområder
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Steigum, Jorid Bakken
; Bruun, Ellen Foyn
(2024).
Større enn meg selv - livslæring i dramarommet med overføringsverdi til andre klasserom.
Heide, Anne Lise; Batt-Rawden, Kari Bjerke; Stranden, Marit; Angelo, Elin (Red.).
Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education . s. 51-70.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.216.ch2
Bruun, Ellen Foyn;
Bakken Steigum, Jorid
(2023).
Pushe eller puse - perspektiver på dramarommets paradoks.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
Vol. 7.
https://doi.org/10.23865/jased.v7.3853
Bruun, Ellen Foyn;
Steigum, Jorid Bakken
(2023).
The Drama Space as Companion - Students' Perspectives on Mental Health in Upper Secondary Drama Education.
Nordic Journal of Arts, Culture and Health.
Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/njach.4.2.3