Fagområder
Emner
Kroppslig lek ute i naturen Orientering opplæring Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Utdanningsbarnehager
Innovasjonsprosjektet er organisert rundt begrepet utdanningsbarnehager, og bygger på tanken om at kvalitetsheving av profesjonsutdanninger best skjer i nært samarbeid med profesjonsfeltet. Prosjektet søker å skape innovative samarbeidsrelasjoner mellom utdanning og profesjonsfelt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Kaarby, Karen Marie Eid
;
Tandberg, Cato
(2023).
ITERS and ECERS as tools for developing quality in physical activity and science in ECEC.
Journal of the European Teacher Education Network (JETEN).
https://hdl.handle.net/11250/3119593
Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Kaarby, Karen Marie Eid (2021). På spor etter drabantbyens steder for barns lek og bevegelse. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by . s. 219-245. Universitetsforlaget.
Kaarby, Karen Marie Eid ; Tandberg, Cato (2021). Bevegelsesglede og naturfaglig utforskning i sentrumsbarnehager - et mulig oppdrag?. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by . s. 99-118. Universitetsforlaget.
Kaarby, Karen Marie Eid
;
Lindboe, Inger Marie
(2020).
Læring i partnerskap: Praksislæreres erfaringer fra innovasjonsprosjektet Utdanningsbarnehager.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 104.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-01-04
Lindboe, Inger Marie ; Kaarby, Karen Marie Eid (2019). Praksisperioder som læringsfellesskap. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 197-217. Universitetsforlaget.
Kaarby, Karen Marie Eid ; Tandberg, Cato (2019). Lek og læring i utetiden, bevegelseslek og naturfaglig utforskning?. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 141-164. Fagbokforlaget.
Tandberg, Cato
;
Kaarby, Karen Marie Eid
(2019).
Ute er de, men hva gjør barn under tre år ute i barnehagen?.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 18.
https://doi.org/10.7577/nbf.2626
Tandberg, Cato
;
Kaarby, Karen Marie Eid
(2018).
ITERS-R as a tool for improving quality in Norwegian ECEC settings: A critical reflection.
Journal of the European Teacher Education Network (JETEN).
Vol. 13.
https://etenjournal.com/2020/02/07/461/
Tandberg, Cato
;
Kaarby, Karen Marie Eid
(2017).
The belife in outdoor play and learning.
Journal of the European Teacher Education Network (JETEN).
Vol. 12.
https://etenjournal.com/2020/02/07/the-belief-in-o
Kaarby, Karen Marie Eid
;
Lindboe, Inger Marie
(2016).
The workplace as learning environment in early childhood teacher education: an investigation of work-based education.
Higher Education Pedagogies.
Vol. 1.
https://doi.org/10.1080/23752696.2015.1134207