Kort om
Knut Løndal er utdannet allmennlærer og faglærer i kroppsøving, og har i tillegg tatt hovedfag og doktorgrad i idrettsvitenskap. Løndal har arbeidet i høyere utdanning siden 1992. Før det arbeidet han i barne- og ungdomsskole, folkehøgskole og videregående skole.
I sin forskning interesserer Løndal seg for lek og selvbestemt fysisk aktivitet blant barn og ungdom, og om hvordan dette bidrar til helhetlig utvikling og læring. Han underviser og veileder i tema relatert til kroppsøving, fysisk aktivitet, utdanningsvitenskap og folkehelsevitenskap
Fagområder
Emner
Lek Kvalitative forskningsmetoder Fysisk aktivitet Kroppsøving Lekeplass Barn og unge Skolefritidsordning Barn og bevegelse Kropp og læring
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Ung og aktiv – meiningsfylt fysisk aktivitet for å betra fysisk form og auka helserelatert livskvalitet
Bidreg nettbasert aktivitets- og treningsregistrering og rettleiing til at ungdom med overvekt og fedme blir meir aktive og får betre form og livskvalitet?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Askildsen, Carl-Emil Marstrander
; Aggerholm, Kenneth;
Løndal, Knut
(2024).
Discontinuity, risk, patience, and appeal: existential aspects of practising in physical education.
15 s.
Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2368045
Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik ; Løndal, Knut (2023). Krenkelser og patologier i norsk kroppsøving - En kunnskapsgjennomgang. Moen, Kjersti Mordal; Jordet, Arne N. Nikolaisen (Red.). Et anerkjennende kroppsøvingsfag . s. 53-79. Cappelen Damm Akademisk.
Askildsen, Carl-Emil Marstrander
;
Løndal, Knut
(2023).
Practising in physical education: A study of a teacher's experiences and role enactment.
European Physical Education Review.
https://doi.org/10.1177/1356336X231183789
Lund, Siv ; Riiser, Kirsti ; Løndal, Knut (2023). Children`s Experiences with Outdoor, Physically Active Play in After-School Programs. American Journal of Play. Vol. 15.
Esser-Noethlichs, Marc ; Løndal, Knut (2022). Didactics in Organised Sport and Physical Education in Norway -- Several Concepts with Unclear Boundaries,. Höger, Brigitta; Kleiner, Konrad (Red.). Sports Didactics in Europe History, Current Trends and Future Developments. s. 195-216. Waxmann Verlag.
Løndal, Knut
;
Lund, Siv
;
Haugen, Anders L. Hage
;
Riiser, Kirsti
(2021).
First graders’ stationary behavior in Norwegian after-school programs: A mixed methods investigation.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 18.
https://doi.org/10.3390/ijerph18041938
Løndal, Knut
; Borgen, Jorunn Spord; Moen, Kjersti Mordal; Hallås, Bjørg Oddrun; Gjølme, Egil Galaaen
(2021).
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/jased.v5.3100
Winje, Øystein;
Løndal, Knut
(2021).
‘Wow! is that a birch leaf? In the picture it looked totally different’: a pragmatist perspective on deep learning in Norwegian ‘uteskole’.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education.
https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1955946
Winje, Øystein;
Løndal, Knut
(2021).
Theoretical and practical, but rarely integrated: Norwegian primary school teachers’ intentions and practices of teaching outside the classroom.
Journal of Outdoor and Environmental Education (JOEE).
Vol. 24.
https://doi.org/10.1007/s42322-021-00082-x
Winje, Øystein;
Løndal, Knut
(2020).
Bringing deep learning to the surface: A systematic mapping review of 48 years of research in primary and secondary education.
16 s.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/njcie.3798