Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Lorentzen, Marte
(2024).
Vertikal og horisontal spesialisering i lærerprofesjonen.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10788
Afdal, Hilde Wågsås
;
Lorentzen, Marte
(2023).
Bachelor- og masteroppgaver som uttrykk for forskningsbasering i lærerutdanningene.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 149-175.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Lorentzen, Marte
(2020).
Principals’ positioning of teacher specialists: between sensitivity, coaching, and dedication.
International Journal of Leadership in Education.
https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1737240
Lorentzen, Marte
(2019).
Teacher Specialists and the Boundaries They Encounter: Towards a Nuanced Understanding of Teachers’ Perspectives of Specialised Teacher Roles.
16 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1595719
Hermansen, Hege
;
Lorentzen, Marte
;
Mausethagen, Sølvi
; Zlatanovic, Tatjana
(2018).
Hva kjennetegner forskning på lærerrollen under Kunnskapsløftet? En forskningskartlegging av studier av norske lærere, lærerstudenter og lærerutdannere.
36 s.
Acta Didactica Norge.
Vol. 12.
https://doi.org/10.5617/adno.4351