English version
Marc Esser-Noethlichs

Marc Esser-Noethlichs

Kort om

Bakgrunn

Jeg har en relativ bred faglig forankring siden jeg har utdanning i fysikk og pedagogikk fra Universitetet i Köln i Tyskland og idrettsvitenskap fra den tyske idrettshøgskolen i Köln. I forbindelse med mitt doktorgradsprosjekt fra Norges Idrettshøgskole fordypet jeg meg i temaet mangfold og interkulturell pedagogikk. Jeg fokuserte på begrepet fremmedhet som et sosialt konstruert fenomen som på den ene siden kan fremme læring og utvikling, men kan på den andre siden bli utgangspunkt for konlikt mellom personer og ulike grupper. Xenophopie og fremmedhat er eksempler for det.

Forskning og undervisning

Forskningsmetodisk har jeg mest erfaring med operasjonalisering av teoretiske begreper og utvikling av måleinstrumenter og intervensjoner. Jeg har lang undervisningserfaring på bachelor-, master- og PhD-utdanninger hvor jeg underviser i ulike praktiske og teoretiske fag, blant annet i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Når det gjelder mine forskningsinteresser, er jeg mest interessert i didaktikk og særlig i lys av danningsteori og profesjonell utvikling. For tiden retter jeg søkelyset på faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag med det målet å undersøke hvordan vi kan fremme studentenes personlig og profesjonell utvikling i studietiden. Gjennom systematisk refleksjon rund studentenes undervisningserfaringer prøver vi å fremme studentens profesjonell utvikling slik at de blant annet blir tryggere i sin lærerrolle og samtidig åpen for nye erfaringer.