Kort om
Jeg har en doktorgrad fra Sciences Po Paris og Universitetet i Bergen. Tittelen på avhandlingen er The discipline of historians: a comparative study of historians' constructions of the discipline of history in English, French and Norwegian universities. Jeg har spesialiert meg på internasjonale sammenlignende kvalitative sosiologiske studier av kunnskap, utdanning og makt. Jeg studerer blant annet forholdet mellom ekspertise og politikk, og jeg har jobbet mye med studier av eliter.
Jeg jobber for tiden med en sammenlignende studie av hvilke kunnskaper og ferdigheter som legitimerer byråkratiske lederes makt i Norge, Frankrike og Storbritannia. Jeg jobber også med tre mindre prosjekter om styringsinstrumenter i akademia, både i forskningsfinansiering og i rekrutteringsprosesser til akademiske stillinger.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosiologi Sosialhistorie Historie Offentlig og privat administrasjon
Emner
Makt Kvalitativ metode Eliter Politisk sosiologi Fagekspertise Byråkrati Høyere utdanning og forskning Rekruttering Frankrike Akademisk disiplin Historiefaget
Forskningsprosjekter
-
Ekspertisens autoritet i profesjonell skatterettspraksis (TAXLAW)
Hva karakteriserer skattejuristers ekspertise, på tvers av land og institusjoner, og hvordan trekker de grenser mellom deres egen og andre former for ekspertise?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Leseth, Anne Birgitte ; Mangset, Marte ; Nordberg, Tanja Haraldsdottir ; Ihlebæk, Hanna Marie (2024). Tett på profesjon, arbeid og politikk: Kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem. ISBN: 978-82-02-79500-9. 255 s. Cappelen Damm Akademisk.
Askim, Jostein; Flo, Yngve; Holmøyvik, Eirik; Kolltveit, Kristoffer ; Mangset, Marte ; Rasch, Bjørn Erik (2024). Regjeringen: Historien, makten og hverdagen. ISBN: 9788245040296. Fagbokforlaget.
Mangset, Marte
; Orupabo, Julia
(2024).
Becoming and unbecoming academics: Classed resources and strategies for navigating risky careers.
British Journal of Sociology.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.13165
Mangset, Marte
; Orupabo, Julia; Reisel, Liza; Teigen, Mari
(2022).
Hva slags problem er kjønnsulikhet i akademia?.
Aarseth, Helene; Owesen, Ingeborg Winderen (Red.).
Kjønn og akademia: På vei mot BALANSE?. s. 24-41.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa1608
Mangset, Marte
; Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Wollebæk, Dag
(2022).
Finansieringssystemer og faglige «stammekriger»: en trussel mot ytringsfrihet i akademia?.
Mangset, Marte; Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Thorbjørnsrud, Kjersti (Red.).
Ytringsfrihet i en ny offentlighet : Grensene for debatt og rommet for kunnskap. s. 180-203.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215051017-2022-09
Halrynjo, Sigtona;
Mangset, Marte
(2022).
Parental leave vs. competition for clients: Motherhood penalty in competitive work environments.
25 s.
Journal of Family Research.
Vol. 34.
https://doi.org/10.20377/jfr-751
Mangset, Marte
; Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Thorbjørnsrud, Kjersti; Wollebæk, Dag
(2022).
Forskere i offentligheten: Hva motiverer dem, og hva frykter de?.
Mangset, Marte; Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Thorbjørnsrud, Kjersti (Red.).
Ytringsfrihet i en ny offentlighet : Grensene for debatt og rommet for kunnskap. s. 134-154.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215051017-2022-07
Mangset, Marte
; Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Thorbjørnsrud, Kjersti
(2022).
Ytringsfrihet i Norge: debattens grenser og rommet for kunnskap.
Mangset, Marte; Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Thorbjørnsrud, Kjersti (Red.).
Ytringsfrihet i en ny offentlighet : Grensene for debatt og rommet for kunnskap. s. 11-32.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215051017-2022-01
Mangset, Marte
; Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Thorbjørnsrud, Kjersti
(2022).
Ytringsfrihet i en ny offentlighet : Grensene for debatt og rommet for kunnskap.
ISBN: 978-82-15-05101-7.
238 s.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215051017-2022
Vassenden, Anders;
Mangset, Marte
(2022).
Social Encounters and the Worlds Beyond: Putting Situationalism to Work for Qualitative Interviews.
31 s.
Sociological Methods & Research.
https://doi.org/10.1177/00491241221082609