Kort om
Nathalie Hyde-Clarke (PhD) er professor i media og kommunikasjon, og prodekan for utdanning ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved OsloMet – storbyuniversitetet (Norge). Hun har vært instituttleder ved fire høyere utdanningsinstitusjoner i Sør-Afrika, Finland og Norge (2007-2021) mens hun har opprettholdt en sterk undervisningsrolle og forskningsfokus innen kommunikasjon, kultur og medievitenskap. Hennes forskning vurderer det utviklende forholdet mellom media og samfunn, og effekt på forskjellige samfunn og sektorer. Hun er medlem av Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufactures and Commerce (FRSA, England).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Mobilisering for mangfold og kvalitet (MOBILIZE)
Prosjektet skal bidra til økt rekruttering av innvandrere og deres etterkommere i norsk forskning, gjennom kunnskapsbasert utvikling og utprøving av tiltak.
-
U-YouPa – Understanding Youth Participation and Media literacy in Digital Dialogue Spaces
U-YouPa undersøker hvordan unge mennesker i forskjellige europeiske land deltar i ulike digitale medierom.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Fonn, Birgitte Kjos
;
Hyde-Clarke, Nathalie
(2024).
Did National Solidarity Trump Pluralism in National Media Coverage in Norway?.
Leon-Solis, Fernando (Red.).
The Nation in the Time of the Pandemic. s. 21-37.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-56662-2_2
Hyde-Clarke, Nathalie
;
Fonn, Birgitte Kjos
(2024).
Challenging Norms and Practices in Women’s Beach Handball: The Bikini Debate.
14 s.
Media and Communication.
Vol. 12.
https://doi.org/10.17645/mac.8031
Hyde-Clarke, Nathalie
(2023).
Academic leadership and leadership styles in strategic plans: a study of five top-ranked public universities in South Africa.
Cogent Social Sciences.
Vol. 9.
https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2220533
Hornmoen, Harald
;
Hågvar, Yngve Benestad
;
Hyde-Clarke, Nathalie
;
Fonn, Birgitte Kjos
;
Stuedahl, Dagny
(2022).
Media narratives, agonistic deliberation, and Skam
An analysis of how young people communicate in digital spaces.
Nordicom Review.
Vol. 43.
https://doi.org/10.2478/nor-2022-0001
Fonn, Birgitte Kjos
;
Hyde-Clarke, Nathalie
(2021).
Media Consensus and Divergences in Norway During the Second Wave of Coronavirus Infections.
18 s.
Journalism Practice.
https://doi.org/10.1080/17512786.2021.2001358
Hornmoen, Harald ; Fonn, Birgitte Kjos ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Hågvar, Yngve Benestad (2020). Media Health. The Personal in Public Stories. ISBN: 9788215040844. 247 s. Universitetsforlaget.
Forss, Maria; Hyde-Clarke, Nathalie (2020). Changing Leadership in Times of Change. Wikstrøm-Grotell, Camilla; Hyde-Clarke, Nathalie (Red.). Higher Education during COVID-19 and Future Competences. s. 20-30. Arcada University of Applied Sciences.
Wikstrøm-Grotell, Camilla; Hyde-Clarke, Nathalie (2020). Higher Education during COVID-19 and Future Competences. ISBN: 978-952-7365. 134 s. Arcada University of Applied Sciences.
Hyde-Clarke, Nathalie ; Tana, Jonas (2020). Rate your Health: Finnish online media reports of digital innovation in healthcare. Hornmoen, Harald; Fonn, Birgitte Kjos; Hyde-Clarke, Nathalie; Hågvar, Yngve Benestad (Red.). Media Health. The Personal in Public Stories. s. 186-204. Universitetsforlaget.
Villikkai, Denise; Wikström-Grotell, Camilla; Hyde-Clarke, Nathalie ; Hernberg, Mervi (2019). Transforming University Experience through Internationalization Strategy and Entrepreneurial Thinking. Hyde-Clarke, Nathalie; Wikström-Grotell, Camilla (Red.). Internationalisation and Higher Education: A Strategic Perspective. s. 12-25. Arcada University of Applied Sciences.