Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Skundberg, Øystein ; Zacharoff, Erika (2024). Historisk blikk på folkehelse og skolehelsearbeid 1830—2020 i lys av medisin og politikk. Nyhus, Lene; Avdem, Jorid; Mælan, Ellen Nesset (Red.). Samarbeid om folkehelse og livsmestring – i skole- og kommunesamfunnet. s. 67-88. Oplandske Bokforlag.
Greve, Anne
;
Skundberg, Øystein
;
Østrem, Solveig
(2024).
Smittevern og biopolitikk i barnehagens hverdagsliv.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
https://doi.org/10.23865/barn.v42.5600
Skundberg, Øystein (2023). Orden og uorden - forståelse og klassifisering av utviklingshemmede i perioden 1800-1951. Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (Red.). Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget.
Skundberg, Øystein
(2022).
Lekens instrumentelle verdi Fire eksempler fra praktisk-pedagogisk litteratur.
Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve; Vik, Stine (Red.).
Pedagogikkens idé og oppdrag.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa010302
Skundberg, Øystein (2021). "Legemlig og sjælelig sammenvævet". Barns kjønnede vesen i oppdragelsesboken Forældre og Børn (1902). Slagmark. Vol. 83.
Skundberg, Øystein
(2020).
Hvordan forstå barns aldersnormale seksualitet i barnehagen?.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1646
Skundberg, Øystein
(2018).
Hva jenter må vite: Kristiane Skjerve, Sundhetslæren og jenters seksualitet.
Tidsskrift for kjønnsforskning.
Vol. 42.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2018-04-03
Thuen, Harald;
Skundberg, Øystein
(2018).
"I kjærlighedens tjeneste" Straffens legitimitet i oppdragelse og undervisning.
Nordic Journal of Educational History.
Vol. 5.
https://doi.org/10.36368/njedh.v5i2.116