Kort om
Pia Borlund er professor i biblioteks- og informationsvidenskab med speciale i brugerstudier af hvordan folk søger efter digital information. Hun var tidligere professor ved Danmark Biblioteksskole / det Informationsvidenskabelig Akademi / Københavns Universitet fra 2009-2017. Hun er i tillæg docent ved Tampere Universitet (Faculty of Information Technology and Communication Sciences) siden 2009. Pia Borlund var institutleder, forskningschef og prorektor ved Danmarks Biblioteksskole i perioden 2006-2010.
Pia Borlund er uddannet bibliotekar fra Danmarks Biblioteksskole (1993) og har mastergrad i biblioteks- og informationsvidenskab (MLISc) (1995) fra samme sted. Hun har ph.d.-grad fra Åbo Akademi i Finland (2000).
Hendes forskning omhandler evaluering og testdesign af brugerstudier og performanceevaluering af digital informationsgenfinding med det formål at forstå informationssøgeadfærd og på den baggrund optimere folks adgang til information. Hun har modtaget flere priser for sin forskning senest the Tony Kent Strix Award (2018), som en anerkendelse for hendes arbejde med udvikling af evalueringsmetode indenfor informationsgefindingsfaget.
Pia Borlund er programansvarlig for masterprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap og emneansvarlig for masteroppgave samt masteremnet Interactive Information Retrieval. Hun vejleder to ph.d.-studerende: Jennnifer Thøgersen samt Karoline Kornkveen Hoff.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Flerspråklige fortolkninger av omtvistet kolonial kulturarv (PICCH)
PICCH ser på audiovisuell kulturarv som knytter seg til Europas fortid som kolonialmakt. Prosjektet har fokus på radikaliserte representasjoner fra kolonialtiden og vil identifisere problematiske visualiseringer og språk som vitner om datidens tankesett.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Borlund, Pia
;
Pharo, Nils
; Liu, Ying-Hsang
(2024).
Information searching in cultural heritage archives: a user study.
Journal of Documentation.
https://doi.org/10.1108/JD-06-2023-0120
Borlund, Pia
;
Pharo, Nils
; Liu, Ying-Hsang
(2023).
Scholars’ Searching for Audio-Visual Information in Archives.
View : Journal of European Television History and Culture.
Vol. 12.
https://doi.org/10.18146/view.302
Johansen, Jesper Solheim;
Borlund, Pia
(2022).
Academic information searching and learning by use of Keenious and Google Scholar: a pilot study.
Information research.
Vol. 27.
https://doi.org/10.47989/colis2231
Thøgersen, Jennifer Lea;
Borlund, Pia
(2021).
Researcher attitudes toward data sharing in public data repositories: a meta-evaluation of studies on researcher data sharing.
17 s.
Journal of Documentation.
https://doi.org/10.1108/JD-01-2021-0015
Sødring, Thomas
;
Borlund, Pia
; Helfert, Markus
(2020).
The migration and preservation of six Norwegian municipality record-keeping systems: Lessons learned.
11 s.
Journal of the Association for Information Science and Technology.
https://doi.org/10.1002/asi.24438
Kern, Dagmar; Heinert, Daniel; Dingler, Tilman; Angerbauer, Katrin;
Borlund, Pia
(2019).
Lessons Learned from Users Reading Highlighted Abstracts in a Digital Library.
Azzopardi, Leif; Halvey, Martin; Ruthven, Ian (Red.).
Proceedings of the 2019 Conference on Human Information Interaction and Retrieval. s. 271-275.
ACM Publications.
https://doi.org/10.1145/3295750.3298950
Borlund, Pia
; Ruthven, Ian
(2019).
Information need : introduction to the special issue.
Information Processing & Management.
Vol. 57.
https://doi.org/10.1016/j.ipm.2019.102103
Borlund, Pia
;
Pharo, Nils
(2019).
A need for information on information needs.
Information research.
Vol. 24.
http://www.informationr.net/ir/24-4/colis/colis190
Borlund, Pia
; Bogers, Toine
(2018).
Injecting Realism into Simulated Work Tasks: A Case Study of the Book Domain.
Freund, Luanne (Red.).
PROCEEDINGS of the ASIS&T 81st annual meeting. s. 759-761.
John Wiley & Sons.
https://doi.org/10.1002/pra2.2018.14505501105
Hertzum, Morten;
Borlund, Pia
(2017).
Music Questions in Social Q&A: An Analysis of Yahoo! Answers.
Journal of Documentation.
Vol. 73.
https://doi.org/10.1108/JD-02-2017-0024