Kort om
FORSKNINGSINTERESSER
Jeg prøver å finne måter å beskrive og måle kvalitet i undervisningen på tvers av mange klasserom, spesielt i matematikk.
Jeg undersøker også hvordan forskere i utdanningsvitenskap siterer hverandre og hvordan dette fører til at litteraturen inneholder vedtatte sannheter som det er lite empirisk belegg for.
Jeg liker også å programmere verktøy for forskning, se for eksempel https://hocolim.codeberg.page/gptworkr/docs/
Jeg skrev også en kort bok lærerstudenter kan bruke mens de skriver master: https://robast.quarto.pub/masterboka/
PROSJEKTER
I EDUCATE, et UiO-prosjekt finansiert av UDIR, evaluerer vi hvordan Fagfornyelsen blir innført i fagene. Min rolle i prosjektet er å evaluere algoritmisk tenkning og programmering.
BAKGRUNN
2023- Førsteamanuensis, OsloMet
2021-2023 Universitetslektor, OsloMet
2021-2021 Lærer på Wang Toppidrettsgymnas
2016-2020 Doktorgradsstipendiat, Universitetet i Oslo
2012-2018 Lærer i Osloskolen
2012-2014 TeachFirst-kandidat
2012-2013 Praktisk-pedagogisk utdanning, Universitet i Oslo
2007-2012 Sivilingeniørutdanning innen industriell matematikk, NTNU
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Andre pedagogiske fag Fagdidaktikk Bibliometri
Emner
Klasseromsforskning Matematikkdidaktikk Matematikkundervisning Metascience Siteringsanalyse
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
White, Mark Christopher;
Stovner, Roar Bakken
(2024).
Breakdowns in Scientific Practices: How and Why Some Accepted Scientific Claims May Have Little Actual Support.
Collabra: Psychology.
Vol. 10.
https://doi.org/10.1525/collabra.121436
Stovner, Roar Bakken
; Klette, Kirsti
(2021).
Teacher feedback on procedural skills, conceptual understanding, and mathematical practices: A video study in lower secondary mathematics classrooms.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 110.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103593
Stovner, Roar Bakken
; Klette, Kirsti; Nortvedt, Guri-Anne
(2021).
The instructional situations in which mathematics teachers provide substantive feedback.
Educational Studies in Mathematics.
Vol. 108.
https://doi.org/10.1007/s10649-021-10065-w
Luoto, Jennifer Maria; Stovner, Roar Bakken ; Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils (2018). Methodological challenges when scaling up research on instructional quality in mathematics. Häggström, Johan (Red.). Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11 The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Karlstad, January 23–24, 2018. s. 211-220. SMDF.