Kort om
Jeg er utdannet sosiolog, og har arbeidet med kjønnstematikk i barnehagen gjennom flere år. De siste årene har jeg ledet masterkurset Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk.
Fagområder
Emner
Profesjonsutdanning Kjønn og kjønnsforskning
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rossholt, Nina (2018). En kartografisk tilnærming til steders sanselige og bevegelige kvaliteter i to parker i Oslo. Seim, Sissel; Sæter, Oddrun Kristine (Red.). Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.. s. 59-74. Cappelen Damm Akademisk.
Rossholt, Nina
(2018).
Thinking in/through movements; Working with/in affect within the context of Norwegian early years education and practice.
Educational Philosophy and Theory.
Vol. 50.
https://doi.org/10.1080/00131857.2017.1315801
Odegard, Nina
;
Rossholt, Nina
(2016).
“In-Betweens Spaces”: Tales from a Remida.
Reinertsen, Anne Beate (Red.).
Becoming earth: A post human turn in educational discourse collapsing nature/culture divides. s. 53-65.
Brill|Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-429-9_6
Jones, Liz;
Rossholt, Nina
; Anastasiou, Thekla; Holmes, Rachel
(2016).
Masticating ‘quality’ and spitting the bits out.
Contemporary Issues in Early Childhood.
Vol. 17.
https://doi.org/10.1177/1463949115627897
Reinertsen, Anne Beate;
Rossholt, Nina
(2016).
Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder.
10 s.
Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM).
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/rerm.1843
Rossholt, Nina (2015). Å tenke med Deleuze og Guattari; Hva kan en posthuman kropp bli og gjøre i barnehagen?. Otterstad, Ann Merete; Reinertsen, Anne Beate (Red.). Metodefestival og øyeblikksrealisme: -eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer. s. 214-226. Fagbokforlaget.
Otterstad, Ann Merete
;
Rossholt, Nina
(2014).
Affektive tilstander; bevegelser i kropp og boks.
Pedagogisk Forskning i Sverige.
Vol. 19.
http://hdl.handle.net/10642/2802
Rossholt, Nina (2014). Lekens tilblivelse i barnehagen. Hangaard Rasmussen, Torben (Red.). På spor etter lek. s. 176-190. Fagbokforlaget.
Rossholt, Nina
(2013).
Kroppslige/materielle tilblivelser:tempo, energi og affekt i barnehagen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
Vol. 31.
https://doi.org/10.5324/barn.v31i3.3738
Otterstad, Ann Merete ; Rossholt, Nina (2012). Barnehagelærerutdanningens kompleksitet. Bevegelser i faglige perspektiver. ISBN: 9788215019413. 352 s. Universitetsforlaget.