Kort om
Som prorektor for utdanning har jeg ansvar for å følge opp utdanningene ved OsloMet. Jeg leder universitetets utdanningsutvalg og deltar i universitetets øverste ledergruppe (ULM).
Jeg har bakgrunn som underviser og utdanningsforsker. Før jeg kom til OsloMet, har jeg undervist i sosiologi ved UiO, på lærer og barnehagelærerutdanning (Høgskolen i Volda) og for politistudenter (Politihøgskolen). På OsloMet har jeg undervist i statistikk, universitetspedagogikk, og kurs for ph.d.-veiledere. Fra 2017 til 2020 ledet jeg ph.d.-programmet i profesjonsstudier.
Jeg har forsket på utdanning, arbeidsliv og profesjoner. I 2007 tok jeg doktorgrad i sosiologi ved UiO, og skrev om etniske forskjeller i utdanningsvalg. Fra 2015 har jeg vært professor ved Senter for profesjonsforskning, OsloMet.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Arbeidsliv Kvantitativ metode Sosial ulikhet Utdanning Politi Profesjoner
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Profesjonsstudenter og profesjonsutøvere. Studier av rekruttering, studiegjennomføring og yrkeskarrierer.
Formålet med prosjektet er å studere rekrutteringen til profesjonsutdanningene, studiegjennomføring og utdanningskarrierer på profesjonsutdanningene, og de profesjonsutdannedes yrkeskarrierer.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Fekjær, Silje
;
Alecu, Andreea Ioana
(2023).
In the Forefront of Female Policing? Women in the Scandinavian Police Forces.
Prenzler, Tim (Red.).
Gender Inclusive Policing: Challenges and Achievements. s. 1-11.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003283263-1
Fekjær, Silje
;
Øverbye, Einar
;
Terum, Lars Inge
(2023).
Who deserves to be sanctioned? A vignette experiment of ethnic discrimination among street-level bureaucrats.
15 s.
Acta Sociologica.
https://doi.org/10.1177/00016993231156486
Bøyum, Steinar;
Fekjær, Silje
(2023).
Kritisk refleksjon over forskning i profesjonsutdanning.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-09
Fekjær, Silje Bringsrud
;
Rasmussen, Erik Børve
;
Terum, Lars Inge
(2022).
Sanctioning the sick: Do perceptions of activating the sick and diagnosis matter?.
Social Policy & Administration.
Vol. 56.
https://doi.org/10.1111/spol.12790
Fekjær, Silje Bringsrud ; Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi (2022). Offentlig ph.d.: Forskerkompetanse for skoleutvikling. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Red.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. s. 233-251. Cappelen Damm Akademisk.
Fekjær, Silje Bringsrud
;
Alecu, Andreea Ioana
(2021).
Attrition of Police Officers With Immigrant Background.
Police Quarterly (PQ).
https://doi.org/10.1177/10986111211053844
Madsen, Aleksander Årnes;
Brekke, Idunn
;
Bringsrud Fekjær, Silje
(2021).
Women’s Attrition from Male-Dominated Workplaces in Norway: The Importance of Numerical Minority Status, Motherhood and Class.
19 s.
Work, Employment and Society.
https://doi.org/10.1177/09500170211004247
Alecu, Andreea Ioana
;
Fekjær, Silje Bringsrud
(2020).
Female attrition from the police profession.
14 s.
Policing: An International Journal of Police Strategies & Management.
Vol. 43.
https://doi.org/10.1108/pijpsm-09-2019-0147
Bloksgaard, Lotte;
Fekjær, Silje Bringsrud
; Møberg, Rasmus Juul
(2020).
Conceptions of gender and competencies among police recruits in Scandinavia.
16 s.
Nordic Journal of Working Life Studies.
Vol. 10.
https://doi.org/10.18291/njwls.v10i2.120818
Bloksgaard, Lotte; Fekjær, Silje Bringsrud ; Møberg, Rasmus Juul (2020). Is “real” police work masculinely gendered? Conceptions of gender and competencies among Scandinavian police students. Nordic Journal of Working Life Studies. Vol. 10.