Kort om
Silje Skeie er doktorgradsstipendiat i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, og forsker på inkludering av flyktninger i nasjonale utdanningssystemer.
Skeie er cand.mag fra NTNU og cand.polit i pedagogikk fra Universitetet i Oslo, og har etterutdanning i lese- og skriveopplæring for utviklingskontekster fra University of Massachusetts. Skeie har mangeårig erfaring med internasjonal utdanning innen nødhjelp og bistand, og er spesialisert innen utdanning i krisesituasjoner, og utdanning for flyktninger og fordrevne. Hennes forskningsinteresser er utdanning i krise- og konfliktsituasjoner, utdanning for flyktninger, inkluderende utdanning, likestilling i utdanning, og komparativ og internasjonal utdanning.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Skeie, Silje Sjøvaag (2021). Covid-19 og utdanning: fra krise til katastrofe?. Utdanningsnytt.no.
Skeie, Silje Sjøvaag (2018). Første skoledag er ingen selvfølge. Dagbladet.
Skeie, Silje Sjøvaag (2016). Privatskoler rammer de sårbare. Aftenposten.