English version
Tonje Fjogstad Langnes

Tonje Fjogstad Langnes

Kort om

​​​​​Tonje Fjogstad Langnes er førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitet. Hun underviser og veileder studenter med fagfordypning i kroppsøving på grunnskolelærerutdanningene (MGLU 1-7 og 5-10) og lærerutdanningen i praktisk etstetiske fag for 1-13 trinn (LUPE), samt masterutdanningen skolerettet utdanningsvitenskap (SKUTMA). 

Tonje har doktorgrad fra Norges idrettshøgskole (2017) som fokuserer på hiphop kulturen og break[danc]ing sin betydning for ungdoms meningsskaping, identitet og konstruksjon av kjønn. Avhandlingen er en av få studier om break[danc]ing som alternative bevegelsesaktivitet både nasjonalt og internasjonalt.

Tonje har jobbet med utdanning av kroppsøvingslærere siden 2000 og har selv en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, samt bred kompetanse med arbeid med barn og unge som faller utenfor den organiserte idretten.

​​​​​​​Tonje forsker idag blant annet på

Undervisning

Tonje Langnes foreleser og er ansvarlig for emner innen læreutdanning på bachelor og masternivå. Hun har utviklet og er faglig ansvarlig for undervisningen i tematikken 'dans i skolen' som hun underviser i for ulike typer lærerstudenter og på ulike ulike nivå (MGLU 1-7 og 5-10, LUPE). Tonje har utbredt veiledningserfaring og er idag bi-veileder for en stipendiat.

Fagområder

Emner

Kjønn   Identitet   Ungdomsforskning   Minoritetsungdom   Dans

Forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Vita, Sandro Claudio ; Walseth, Kristin ; Langnes, Tonje Fjogstad (2024). How do we teach about ethnic and cultural diversity in PETE? A discourse analysis of interviews from Norway, Aotearoa/New Zealand and Canada. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2413065

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2024). Opening our eyes to student-centered practice. Learning from preservice teachers' experiences. Shilcutt, Jackie; Oliver, Kimberly; Luguetti, Carla (Red.). An Activist Approach to Physical Education and Physical Activity. Imagining What Might Be. Routledge.

Langnes, Tonje Fjogstad ; Rustad, Hilde (2024). Failing successfully with dance in physical education teacher education. 14 s. Physical Education and Sport Pedagogy. Vol. 1.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2425332

Langnes, Tonje Fjogstad ; Bratten, Judith Helene (2023). Developing embodied competence while becoming a PE teacher: PETE students’ embodied experiences and reflections after micro-teaching. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2023.2256757

Eriksen, Ingunn Marie ; Stefansen, Kari ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Walseth, Kristin (2023). The formation of classed health lifestyles during youth: A two-generational, longitudinal approach. Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13695

Langnes, Tonje Fjogstad ; Walseth, Kristin (2021). This is what I learned about the body on social media: PETE students’ experiences with body pressure and body positivity. Sport, Education and Society.
https://doi.org/10.1080/13573322.2021.2022642

Langnes, Tonje Fjogstad (2021). Transforming Gender Identity Through Breaking. Dupont, Tyler; Beal, Becky (Red.). Lifestyle Sports and Identities. Subcultural Careers Through the Life Course. Routledge.
https://doi.org/9780429340505

Rustad, Hilde; Langnes, Tonje Fjogstad (2019). Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen. Journal for Research in Arts and Sports Education. Vol. 3.
https://doi.org/10.23865/jased.v3.1448

Langnes, Tonje Fjogstad (2018). Masculinity constructions among Norwegian male break(danc)ers. European Journal for Sport and Society (EJSS). Vol. 15.
https://doi.org/10.1080/16138171.2018.1462949

Langnes, Tonje Fjogstad ; Fasting, Kari (2017). Gender constructions in breaking. 16 s. Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics. Vol. 20.
https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1284809





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig