Vi er opptatt av estetiske, kroppslige og utforskende arbeidsmåter. Vi forsker blant annet på undervisning i og utenfor klasserommet, skolefritidsordningen og overgangen mellom barnehage og skole. Vi er interessert i elevens læring, lærerens undervisning og samhandling mellom elever og mellom elever og lærere.
Konkret forsker vi på:
- uteskole og naturen som læringsarena
- lek i skole og lærerutdanning
- lek og bruk av drama på skolefritidsordningen
- bildebøker og andre fortellinger
- analog og digital skriving
- literacy i norsk- og engelskfaget
- flerspråklighet og kulturelt mangfold
- matematiske samtaler
- estetiske læringsprosesser
- samtaler i klasserommet
- kritisk tenking og argumentasjon
- digitale praksiser
- yrkesroller blant ansatte i skolefritidsordningen
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Aktuelle forskningsprosjekter
- KriT – Kritisk tenkning i barneskolen
- Universitetsskoler
- iPar – I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning
- Hjemmeskolen min
Samarbeidspartnere
- Sardes BV – Nederland
- Innovation in the Early Years, VBJK, Belgia
- University of Cambridge, UK
- HZ University of Applied Sciences, Vlissingen, Nederland
- Philipps Universität, Marburg, Tyskland
- University of Western Cape UWC, Sør-Afrika
- Lourier Primary School, Irland
- University of Limerick, Irland
- Thomond College, Irland
- Mary Immaculate College and Presentation Primary School, Irland
- University College Copenhagen (UCC), Danmark
- Skovbrynet Primary School, Danmark
- Addis Ababa University, Etiopia
- Bahir Dar University, Etiopia
- University of Juba, Sør-Sudan