Vi forsker på bevegelse, helse og natur i barnehagen. Vi er interessert i hva som skjer på utelekeplassen og i barnehagenes nærmiljø. I tillegg er vi opptatt av hvordan disse temaene undervises og forstås i barnehagelærerutdanningen.
Vi er opptatt av bærekraftperspektiver og mangfoldperspektiver og anvender disse på temaer som oppvekst i by, mat, ledelse i barnehagen og naturtilknytning hos studenter.
Sentrale forskningsinteresser i gruppa er fagdidaktikk i barnehagelærerutdanningen og utdanning for en bærekraftig framtid. Vi anvender både kvalitative og kvantitative metoder. Vi er inspirert av teorier om kroppsliggjøring, fysisk og sosial virkelighet, språk, fenomenologi, og sosialkonstruktivisme.
Via SciTalk-prosjektet:
Via UCOIL-prosjektet:
Via prosjektet Barnehagelærerutdanningens uteundervisning og studentenes naturtilknytning:
Via GoGreenNEXT (ivi.ie):
Hvordan kan barnehagebarn i byene få tilstrekkelige muligheter for bevegelses- og naturopplevelser når det stadig bygges tettere? Målet med antologien «Barn i by» er å synliggjøre for barnehagelærerstudenter, barnehagepersonell og utdannere hvordan by og byrom kan tas i bruk i fagområdene Natur, miljø og teknologi, Kropp, bevegelse, mat og helse og Kunst, kultur og kreativitet. Antologien kom ut på Universitetsforlaget i 2021.
Prosjektet ble avsluttet i februar 2022. SciTalk er et Erasmus+ prosjekt (2018-2021). Prosjektgruppa har fokus på samtaler om naturfag og naturfenomener i uformelle situasjoner og hverdagssamtaler i barnehage og småskole. I prosjektet utarbeider vi en læringsressurs og et metodisk rammeverk. SciTalk har lærerutdannere og lærerstudenter som målgruppe.
Prosjektets nettside oppsummerer prosjektets resultater og er et metodisk verktøy for studenter, lærerutdannere og alle som er interessert i naturfag og samtaler i barnehagen.
Les mer om prosjektet SciTalk. Natural Science Talk in Teacher Educations (hvl.no).
UCOLID er et Erasmus + prosjekt (2021 – 2024). Overordnet mål for prosjektet er å møte behovet for å styrke interkulturelle og digitale kompetanser i barnehagehageprofesjonen gjennom å utvikle en innovativ didaktisk digital nettbasert samarbeidsplattform - COIL (Collaboration Online International Learning) – som verktøy for undervisning.
Høst 2022: Implementering av den første COIL-en mellom University College Copenhagen og OsloMet. Verktøyet kan bidra til å realisere og fasilitere COIL-prosjekter på måter som skal være studentsentrert, eksperimentelle, inklusive og refleksive, og derved framskaffe det best mulige virtuelle læringsmiljøet for å støtte interkulturell og digital kompetanse.
Faglig akademisk tema er Circus – a space for sharing body culture and play.
Prosjektgruppe ved UCC og OsloMet:
I Rammeplanen for barnehager står det blant annet at barnehagen skal bidra til at barn får naturopplevelser og opplever tilhørighet til naturen. Bærekraftig utvikling er en del av barnehagens verdigrunnlag (Kunnskapsdepartementet, 2017).
For å fullføre dette samfunnsoppdraget er det viktig at de som jobber i barnehager har nok kunnskap og er bevisst sine egne holdninger til natur. I dette prosjektet spør vi blant annet: «Hvordan kan undervisningen gjøre barnehagelærerstudentene bevisst på egen tilknytning til natur?»
Ideen til prosjektet er utviklet i samarbeid med skogskolen ved John Moores University i Liverpool, England.
Det overordnede målet med denne workshopserien er å etablere og fostre det første nordiske naturbarnehagenettverket (NNK). Naturbarnehagenettverket samler eksisterende kunnskap om forskning på og god praksis i nordiske naturbarnehager.
Ved å styrke samproduksjonen og dele kunnskap om implikasjonene av nordiske naturbarnehager som rom for barns læring og utvikling, har vi som mål å skape en plattform der de nordiske landene kan lære av hverandres distinkte praksiser og forskningstilnærminger.
Prosjektet avsluttes med et webinar 8. oktober 2024: Gratis webinar: Lyt med om de nordiske naturbørnehaver – og NORNAK netværk (centerforboernognatur.dk).
Hovedmålet med dette prosjektet om naturbarnehager i Norden er samproduksjon og deling av kunnskap om naturbarnehagepraksiser sin innvirkning på barns læring og utvikling. Denne innsatsen skal bidra til å utvikle kvalitet og innovasjon i utdanningssystemene.
Erfaringer fra tidlig barndom er viktige for menneskers videre utvikling. Dette prosjektet knytter seg til ESD (Education for Sustainable Development) mål 4 om sosial bærekraft, så vel som utvikling av avgjørende kompetanser for ferdigheter i det 21. århundre som kreativitet, kritisk tenkning og problemløsning.
Kontaktperson er Kari Anne Jørgensen-Vittersø (e-post).
HETBLU-prosjekt har som mål å styrke kultur for internasjonalisering og økt studentutveksling ved barnehagelærerutdanning.