Prosjektene våre preges av kontinuerlige endringer og utfordringer både i yrkene, utdanningsstrukturen, arbeidsmarkedets og samfunnets behov for kompetanse. Det handler også om tilrettelegging av gode læringsprosesser basert på tidligere erfaringer. Dette berører den framtidige kompetansen til yrkesfaglærere, instruktører i lærebedrifter og opplæringskontor samt lærerutdannere og skoleledere.
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Mer om forskningsgruppen
Fag- og yrkesopplæringen i Norge er basert på et trepartssamarbeid mellom utdanningsmyndigheter, arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner. Dette er i tråd med konvensjon nr. 142 vedtatt av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO). Det innebærer at området har mange interessenter og aktører i utvikling av utdanningstilbud. Skoler, lærebedrifter og opplæringskontor inngår i utdanningssystemet og bør spille på lag. I tillegg finnes det mange nettbaserte opplæringstilbud og digitale læringsstøttesystemer initiert av både bransjeorganisasjoner og private aktører. De siste årene har vi sett at opplæringsløpene i fag- og yrkesopplæringen åpner for alternative/parallelle veier i tillegg til dagens 2+2 modell (2 år i skole, 2 år i lærebedrift). Det er ordninger som bl.a. praksisbrev, vekslingsmodell, fagbrev på jobb, modulbasert fagbrev og kombinert yrkes- og studiekompetanse.
I Kunnskapsløftet 2006 og fagfornyelsen i Kunnskapsløftet 2020 er strukturen i flere av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene endret, med ny overordnet del og læreplaner for fag. Flere av våre prosjekter er relatert til innføring og vurdering av fagfornyelsen.
Omstillinger i arbeidslivet vil i økende grad stille krav til ny og endret kompetanse. Yrkesfagene preges også av mangfold og kjønnsskjevhet og voksne med annen utdannings- og erfaringsbakgrunn. Dette gjelder på alle nivåer – også innenfor høyere utdanning. Vurdering og verdsetting av realkompetanse blir derfor sentralt.
Forskningsprosjekter
- Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag (i samarbeid med NIFU og Fafo)
- Innhold og struktur i yrkesopplæringen (INNSTRUK) – fagfornyelsen.
- Relevant og profesjonsrettet yrkesfaglærerutdanning.
- Matematikk som verktøy i arbeidsliv og yrkesfaglærerutdanning.
- Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner.
- Nye verktøy for helhetlig dokumentasjon og analyse av læring (HELDAL). Et Innovasjonsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd/ Finnut Innovasjon (2019 – 2023).
- Strategisk og operativt arbeid med verdsetting av realkompetanse.
- DIKU prosjekt for praksislærere
- Fagskolepedagogikk - Fagskolelæreren som yrkesfaglærer i høyere yrkesfaglig utdanning og hvordan yrkespedagogiske prinsipper tas i bruk gjennom PPF.
Ph.d.-prosjekter:
- Den profesjonelle smaken (Daniel Bødker Lund)
- Skoleledelse mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen (Merete C. Rekdahl)
- Helsefagarbeideres utvikling av ferdigheter; en kvalitativ studie av hvilke ferdigheter helsefagarbeidere trenger i møte med brukere av hjemmebasert omsorg - og hvordan disse utvikles og anvendes i læretiden (Siw Watz)
- Yrkesfaglærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse ved utprøving av digitale e-portfolier (PRODYRK) (Svanhild Kristine Berntsen)
Post.doc.-prosjekt:
- Fra fagarbeider til yrkesfaglærer, kunnskapsformer og -regimer i yrkesfaglærerprofesjonen (Marit Lensjø)
Samarbeidspartnere
- Diku
- Fafo
- NIFU
- NHO
- NTNU
- Rogaland fylkeskommune
- Telemark fylkeskommune
- Utdanningsdirektoratet
Partnere i EGREEN + -prosjektet:
- NTI-MMM
- Euromasc
- Norges Grønne fagskole – Vea
- Sächsische Bildungsgesellschaft für Umweltschutz und Chemieberufe
- KALIBAO
- Wiener Institut für Arbeitsmarkt- und Bildungsforschung (WIAB)
- Eesti Maatikuehitajate Liit
- Yebisu Eesti
- European Landscape Contractors Association
- Asociacion para el Desarrollo de la Comarca de la Loma (ADLAS)
- Van Senten Groenprojecten