Prosjektene våre preges av kontinuerlige endringer og utfordringer både i yrkene, utdanningsstrukturen, arbeidsmarkedets og samfunnets behov for kompetanse. Det handler også om tilrettelegging av gode læringsprosesser basert på tidligere erfaringer. Dette berører den framtidige kompetansen til yrkesfaglærere, instruktører i lærebedrifter og opplæringskontor samt lærerutdannere og skoleledere.
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Mer om forskningsgruppen
Fag- og yrkesopplæringen i Norge er basert på et trepartssamarbeid mellom utdanningsmyndigheter, arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner. Dette er i tråd med konvensjon nr. 142 vedtatt av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO). Det innebærer at området har mange interessenter og aktører i utvikling av utdanningstilbud. Skoler, lærebedrifter og opplæringskontor inngår i utdanningssystemet og bør spille på lag. I tillegg finnes det mange nettbaserte opplæringstilbud og digitale læringsstøttesystemer initiert av både bransjeorganisasjoner og private aktører. De siste årene har vi sett at opplæringsløpene i fag- og yrkesopplæringen åpner for alternative/parallelle veier i tillegg til dagens 2+2 modell (2 år i skole, 2 år i lærebedrift). Det er ordninger som bl.a. praksisbrev, vekslingsmodell, fagbrev på jobb, modulbasert fagbrev og kombinert yrkes- og studiekompetanse.
I Kunnskapsløftet 2006 og fagfornyelsen i Kunnskapsløftet 2020 er strukturen i flere av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene endret, med ny overordnet del og læreplaner for fag. Flere av våre prosjekter er relatert til innføring og vurdering av fagfornyelsen.
Omstillinger i arbeidslivet vil i økende grad stille krav til ny og endret kompetanse. Yrkesfagene preges også av mangfold og kjønnsskjevhet og voksne med annen utdannings- og erfaringsbakgrunn. Dette gjelder på alle nivåer – også innenfor høyere utdanning. Vurdering og verdsetting av realkompetanse blir derfor sentralt.
Forskningsprosjekter
- Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag (i samarbeid med NIFU og Fafo)
- Antologi: Fag og-yrkesopplæring i kontinuerlig endring (2024 – 2026)
- Relevant og profesjonsrettet yrkesfaglærerutdanning.
- Matematikk som verktøy i arbeidsliv og yrkesfaglærerutdanning.
- Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner.
- Strategisk og operativt arbeid med verdsetting av realkompetanse.
- DIKU prosjekt for praksislærere
- Fagskolepedagogikk - Fagskolelæreren som yrkesfaglærer i høyere yrkesfaglig utdanning og hvordan yrkespedagogiske prinsipper tas i bruk gjennom PPF.
Ph.d.-prosjekter:
- Den profesjonelle smaken (Daniel Bødker Lund)
- Skoleledelse mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen (Merete C. Rekdahl)
- Yrkesfaglærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse ved utprøving av digitale e-portfolier (PRODYRK) (Svanhild Kristine Berntsen)
Samarbeidspartnere
- Diku
- Fafo
- NIFU
- NHO
- Universitetet i Aarhus
- Københavns Professionshøjskole
- Rogaland fylkeskommune
- Telemark fylkeskommune
- Utdanningsdirektoratet
- HK-dir