Hovedtemaene som forskningsgruppen fokuserer på er læring- og samhandling i utdanningen, samhandling mellom profesjonsutøvere og med pasienter, samt helseveiledning og pedagogisk kompetanse.
Læring- og samhandling i utdanningen
Vi forsker på ulike former for læringsaktiviteter- og prosesser i teori- og praksisstudier i sykepleierutdanningen. Pågående studier har fokus på sammenhengen mellom læringsaktiviteter og læringsutbytte i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB). Andre studier undersøker vurdering av bachelor- og masterstudenters kompetanse i praksisstudier. Vi forsker også på simulering som læringsaktivitet.
Forskergruppen undersøker faglige tema som sykepleievitenskapens plass i utdanningen. Helsepedagogikk som begrep og praksis i utdanningen er tema for et samarbeidsprosjekt med Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (mestring.no) (NK LMH, OUS).
Samhandling mellom profesjonsutøvere og med pasienter
Forskergruppen deltar i flere prosjekter om samhandling mellom profesjonsutøvere og pasienter i ulike rehabiliteringskontekster, for eksempel hvordan helsepersonell i tverrfaglig samarbeid forholder seg til pasienter med langvarige smerter. Gruppen har tilknytning til forskningsnettverket forskningsnettverket Phlegethon (phlegeton.net) og er inkludert i forskningsprosjektet Transitions in Rehabilitation, som undersøker pasientdeltagelse og tverrprofesjonell bruk av kunnskap i rehabiliteringsprosesser.