Ved å innta et kritisk maktperspektiv ønsker gruppa å belyse hvordan "big tech", plattformisering og globalisering påvirker strukturer i mediebransjen, inkludert produksjons- og distribusjonsmodeller og publikumsrelasjoner, samt hvordan medieinstitusjoner opererer som aktører innenfor nye og etablerte samfunnsstrukturer.
Forskningsgruppa vil kombinere fire ulike perspektiver:
- For det første tar gruppa et medieindustriperspektiv og setter søkelys på endrede relasjoner og dynamikker i mediesektoren, samt transformasjoner i produksjons- og distribusjonsmodeller.
- For det andre tar gruppa utgangspunkt i perspektiver på politikkutforming, og hvordan teorier om politiske prosesser og lobbyisme/påvirkningsarbeid kan hjelpe oss å forstå nasjonale og internasjonale endringer.
- For det tredje tar gruppa utgangspunkt i perspektiver på plattformisering, og hvordan big tech, sosiale medier og transnasjonale strømmetjenester påvirker ulike forhold i bransjen.
- For det fjerde tar gruppa utgangspunkt i perspektiver om makt, og hvordan teknologiske, økonomiske, politiske og kulturelle forhold påvirker sentrale aktører og strukturer.
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Mer om forskningsgruppen
Formålet med forskningsgruppen
- Samfunnsmessig betydning: Øke kunnskapen om plattformers makt i vårt samfunn, med fokus på mediebransjen. Bidra i samfunnsdebatten om konsekvenser av endrede maktforhold i medieindustrifeltet.
- Akademiske formål: Øke kvaliteten på forskning på medieindustrifeltet ved instituttet og bli et viktig forskningsmiljø i Norden på feltet. Være arena for faglig utveksling og oppdatering med inviterte gjester (bransje og forskere).
- Studiemål: Styrke kvaliteten i undervisningen om medieindustrien, plattformmakt og mediepolitikk. Invitere inn masterstudenter og tilrettelegge for jevnlige tekstseminarer.
Aktiviteter
2-4 timers workshop 2-3 ganger i semesteret. Blanding av tekstseminar ("half backed"), faglig input med inviterte gjester og masterstudenter, og felleslesning av akademiske tekster.