English version

Medieindustrier, plattformer og politikk (MIPP)

Forskningsgruppen har søkelys på mediene som industri, med særlig fokus på hvordan medieindustriene preges av endringer knyttet til globale plattformer, politiske forhold og publikumsvaner.

Ved å innta et kritisk maktperspektiv ønsker gruppa å belyse hvordan "big tech", plattformisering og globalisering påvirker strukturer i mediebransjen, inkludert produksjons- og distribusjonsmodeller og publikumsrelasjoner, samt hvordan medieinstitusjoner opererer som aktører innenfor nye og etablerte samfunnsstrukturer.

Forskningsgruppa vil kombinere fire ulike perspektiver:

Forskningsgruppeledere

Laster inn ...

Medlemmer

Laster inn ...

Mer om forskningsgruppen

Formålet med forskningsgruppen

  • Samfunnsmessig betydning: Øke kunnskapen om plattformers makt i vårt samfunn, med fokus på mediebransjen. Bidra i samfunnsdebatten om konsekvenser av endrede maktforhold i medieindustrifeltet.
  • Akademiske formål: Øke kvaliteten på forskning på medieindustrifeltet ved instituttet og bli et viktig forskningsmiljø i Norden på feltet. Være arena for faglig utveksling og oppdatering med inviterte gjester (bransje og forskere).
  • Studiemål: Styrke kvaliteten i undervisningen om medieindustrien, plattformmakt og mediepolitikk. Invitere inn masterstudenter og tilrettelegge for jevnlige tekstseminarer.

Aktiviteter

2-4 timers workshop 2-3 ganger i semesteret. Blanding av tekstseminar ("half backed"), faglig input med inviterte gjester og masterstudenter, og felleslesning av akademiske tekster.