Forskningsgruppeleder
Medlemmer
Forskningsprosjekter
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen
Prosjektperiode 1.1.2020-31.12.24.
Finansiering: Utdanningsdirektoratet
Prosjekteier: Fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
Prosjektleder: Marit Aas
Kort om prosjektet
Utdanningsledelse er et forskningsfelt som har fått økt oppmerksomhet de siste årene. Fra og med 2009 har et utvalg universiteter og høgskoler tilbudt nasjonale skolelederutdanninger på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet har fått i oppdrag å forske på utdanningene.
Prosjektet gjennomføres i perioden 2020-2024, og har til hensikt å utvikle kunnskap om følgende tema:
- Ledelse i utvikling av skoler og skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling
- Nasjonale skolelederutdanningers utforming og hvordan læringsaktiviteter som inngår i utdanningene kan forbedres og sammenhenger mellom dem kan styrkes.
- Nasjonale skolelederutdanningers betydning for skolelederes egenutvikling i rollen som leder, utvikling av ledelsespraksis i skolen og utvikling av skolen som organisasjon.
- Ytre kontekstuelle forhold med betydning for om skolelederutdanningene gir resultater i praksis.
Forskningen skal bidra med kunnskap som er nyttig for utdanningsmyndigheter, tilbydere av utdanningene, skoleeiere, skoleledere og for skolers praksiser med tanke på ansatte og elevers læring.
Prosjektet ledes av professor Marit Aas ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier og gjennomføres i et formalisert samarbeid med NTNU v/Institutt for lærerutdanning (ILU) og HINN v/Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SEPU).
Prosjektet består av tre delprosjekter og dokumenteres gjennom tre delrapporter og en sluttrapport, samt gjennom artikler i internasjonale forskningsjournaler.
Les mer om deltakende institusjoner i prosjektet, delprosjektene og publisering
Samarbeidspartnere
Prosjektet gjennomføres i et formalisert samarbeid med NTNU v/Institutt for lærerutdanning (NTNU/ILU) og Høgskolen i Innlandet v/Senter for praksisrettet utdanningsforskning (HINN/SEPU) og involverer over 15 forskere.