Begrepet mangfold kan tolkes bredt og anvendes på individ-, system- og utdanningsnivå. I et elevperspektiv vil begrepet omfatte tematikker som kjønn, identitet, etnisitet og læreforutsetninger, og i et utdanningsperspektiv tematikker som flerfaglighet, danning, literacy, bærekraft og flerkulturalitet.
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Mer om forskningsgruppen
Forskningsgruppa har perspektiver på utfordringer som er relevante for elever og lærere i yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Raske endringer av arbeidsoppgaver og strukturer i yrkeslivet krever utvikling av nye kunnskaper og kompetanser på system og individnivå for å ruste den enkelte til stadige omstillinger. Den tette kontakten mellom opplæring og arbeidsliv utfordrer i særlig grad etablerte kunnskapsformer og kompetanser innenfor det yrkesfaglige feltet og nødvendiggjør nye perspektiver på opplæring til yrker og profesjoner. Dette vil være særlig merkbart i en storbykontekst, og derfor være relevante forskningsinnsatser for et storbyuniversitet. Forskningsgruppas medlemmer representerer en flerfaglig kompetanse, innenfor fagområder som skriftkyndighet, flerkulturalitet, danning og spesialpedagogikk i et yrkesfaglig perspektiv. Forskningsgruppas medlemmer tilhører Institutt for yrkesfaglærerutdanning, LUI – OsloMet.
Forskningsprosjekter
- A(c)E
- Bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon i avhør av personer med kommunikasjonsvansker
- Building Inclusive Education in Nepal
- Bærekraft i yrkesfagene
- De flerspråklige klasserom på yrkesfag og deres innvirkning på omstrukturering av videreutdanningen Norsk som andrespråk
- En mer praktisk ungdomsskole – et FoU-samarbeid knyttet til arbeidslivsfaget
- Flerkulturell yrkeskompetanse for yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag (ph.d.-prosjekt)
- Fra lærer til praksislærer – en utviklingsprosess
- Fra ufaglært til fagarbeider – voksne som tar fagbrev gjennom praksiskandidatordningen (ph.d.-prosjekt som gjennom dybdeintervju skal frembringe ny kunnskap om hvordan voksne, som ikke fullførte videregående utdanning, lærer seg et fag gjennom arbeid)
- Hverandreundervisning i lærerutdanningen
- Håndtering av sårbare mistenkte under avhør
- Mangfoldsensitiv pedagogikk på yrkesfag – holdninger til, og erfaringer med språklig mangfold på skolene
- Modell for samarbeid mellom skole-arbeid – Medarbeiderdrevet innovasjon
- Nasa Hunch
- Interkulturell kompetanse i trafikklæreropplæringen
- Kartleggingsverktøy for Primær progressiv afasi
- LOS II – Læringsmodell for selvbestemmelse fase 2
- Samskapt læringssystem mellom fire arbeidsplasser og to universitet – når studieprogram blir aksjonsforskningsdesign
- Staying on Track – gjennomføring av videregående opplæring for elever på yrkesfag
- Søkut: økt studentutveksling for yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag og restaurant- og matfag
- Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms
- VERLICHT
- Virtuelle refleksjonsgrupper
- Words for Wellbeing – Livskvalitet og språkvansker hos ungdom og unge voksne
- Yrkesfaglæreres tilrettelegging i overgangen fra skolebasert læring til læreplass (ph.d.-prosjekt tilknyttet School4Work)
- Yrkesfaglæreres tilrettelegging i overgangen fra skole til arbeidsliv (School4Work) - OsloMet
- MAP – Kommunikasjon av mennesker med afasi
- YrkesfagData- spørreskjemabasert database rettet mot elever på yrkesfag med oppstart våren 2025
Samarbeidspartnere
- Akershus fylkeskommune
- Fafo
- Hadeland videregående skole
- Helse Nord RHF
- KRIPOS
- Linköpings universitet, Sverige
- NAFO – Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (OsloMet)
- NLA Høgskolen
- Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
- Oslo universitetssykehus
- Politihøgskolen
- Statped
- Swiss Federal University for Vocational Education and Training (SFUVET), Sveits
- UiT Norges arktiske universitet
- Universitetet i Agder (UiA)
- Universitetet i Köln, Tyskland
- Universitetet i Oslo (UiO)
- Universitetet i Stockholm, Sverige
- Universitetet i Warszawa, Polen
- Utdanningsetaten i Oslo
- Velferdsforskningsinstituttet NOVA (OsloMet)
- Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), Nederland
- Voksenopplæringssentre
- Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB) i Bonn, Tyskland
- Tribhuvan University, Kathmandu, Nepal