English version

Yrkesfaglige kunnskapsformer i et mangfoldsperspektiv

Forskningsgruppa representerer flere fagområder og kunnskapsformer, og åpner for mangfoldsperspektivet i forskning på storbyskoler.

Begrepet mangfold kan tolkes bredt og anvendes på individ-, system- og utdanningsnivå. I et elevperspektiv vil begrepet omfatte tematikker som kjønn, identitet, etnisitet og læreforutsetninger, og i et utdanningsperspektiv tematikker som flerfaglighet, danning, literacy, bærekraft og flerkulturalitet.

Forskningsgruppeledere

Laster inn ...

Medlemmer

Laster inn ...

Mer om forskningsgruppen

Forskningsgruppa har perspektiver på utfordringer som er relevante for elever og lærere i yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Raske endringer av arbeidsoppgaver og strukturer i yrkeslivet krever utvikling av nye kunnskaper og kompetanser på system og individnivå for å ruste den enkelte til stadige omstillinger. Den tette kontakten mellom opplæring og arbeidsliv utfordrer i særlig grad etablerte kunnskapsformer og kompetanser innenfor det yrkesfaglige feltet og nødvendiggjør nye perspektiver på opplæring til yrker og profesjoner. Dette vil være særlig merkbart i en storbykontekst, og derfor være relevante forskningsinnsatser for et storbyuniversitet. Forskningsgruppas medlemmer representerer en flerfaglig kompetanse, innenfor fagområder som skriftkyndighet, flerkulturalitet, danning og spesialpedagogikk i et yrkesfaglig perspektiv. Forskningsgruppas medlemmer tilhører Institutt for yrkesfaglærerutdanning, LUI – OsloMet.

Forskningsprosjekter

  • A(c)E, Aesthetics in Counseling Education: Forskning på bruk av praktisk-estetiske fag i (karriere-)veiledning og (sosialpedagogisk) rådgivning.
  • Bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon i avhør av personer med kommunikasjonsvansker: Et samarbeidsprosjekt mellom OsloMet, Kripos og Helse Nord.
  • Building Inclusive Education in Nepal: Et samarbeidsprosjekt mellom Norge (OsloMet og Universitetet i Innlandet) og Nepal (Tribhuvan University og Mid-West University) for å styrke et inkluderende opplæringstilbud i Nepal.
  • Bærekraft i yrkesfagene.
  • De flerspråklige klasserom på yrkesfag og deres innvirkning på omstrukturering av videreutdanningen Norsk som andrespråk.
  • En mer praktisk ungdomsskole: Et FoU-samarbeid knyttet til arbeidslivsfaget.
  • Flerkulturell yrkeskompetanse for yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag (ph.d.-prosjekt).
  • Fra lærer til praksislærer – en utviklingsprosess.
  • Fra ufaglært til fagarbeider – voksne som tar fagbrev gjennom praksiskandidatordningen (ph.d.-prosjekt som gjennom dybdeintervju skal frembringe ny kunnskap om hvordan voksne, som ikke fullførte videregående utdanning, lærer seg et fag gjennom arbeid).
  • Hverandreundervisning i lærerutdanningen.
  • Håndtering av sårbare mistenkte under avhør: Et samarbeidsprosjekt mellom Politihøgskolen og OsloMet. 
  • Mangfoldsensitiv pedagogikk på yrkesfag – holdninger til, og erfaringer med språklig mangfold på skolene.
  • Modell for samarbeid mellom skole-arbeid – Medarbeiderdrevet innovasjon.
  • Nasa Hunch (“Highschools Unite with Nasa to Create Hardware”): Et samarbeidsprosjekt mellom videregående skoler i Innland fylke og Nasa (National Aeronautics and Space Administration), der elever lager materialer som skal ut i verdensrommet. Forskere fra OsloMet undersøker hvordan prosjektet påvirker elevenes motivasjon for læring.
  • Interkulturell kompetanse i trafikklæreropplæringen.
  • Kartleggingsverktøy for Primær progressiv afasi.
  • LOS II – Læringsmodell for selvbestemmelse fase 2: Et samarbeidsprosjekt mellom OsloMet, NTNU, og Norges Forbund for Utviklingshemmede (NFU), der det prøves ut en intervensjon for å styrke selvbestemmelsesferdigheter til personer med utviklingshemming.
  • Samskapt læringssystem mellom fire arbeidsplasser og to universitet – når studieprogram blir aksjonsforskningsdesign.
  • Staying on Track – gjennomføring av videregående opplæring for elever på yrkesfag
  • Søkut: økt studentutveksling for yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag og restaurant- og matfag.
  • Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms.
  • VERLICHT: Vocational Education Resilience Learning Intangible Cultural Heritage Training: Forskning på fag- og yrkesopplæringen i tradisjonshåndverksfag (lærlinger).
  • Virtuelle refleksjonsgrupper.
  • Words for Wellbeing – Livskvalitet og språkvansker hos ungdom og unge voksne
  • Yrkesfaglæreres tilrettelegging i overgangen fra skolebasert læring til læreplass (ph.d.-prosjekt tilknyttet School4Work).
  • Yrkesfaglæreres tilrettelegging i overgangen fra skole til arbeidsliv (School4Work) - OsloMet
  • MAP – Kommunikasjon av mennesker med afasi.
  • YrkesfagData- spørreskjemabasert database rettet mot elever på yrkesfag.

Samarbeidspartnere

  • Akershus fylkeskommune
  • Fafo
  • Hadeland videregående skole
  • Helse Nord RHF
  • KRIPOS 
  • Linköpings universitet, Sverige
  • NAFO – Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (OsloMet)
  • NLA Høgskolen
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) 
  • Oslo universitetssykehus
  • Politihøgskolen
  • Statped
  • Swiss Federal University for Vocational Education and Training (SFUVET), Sveits
  • UiT Norges arktiske universitet
  • Universitetet i Agder (UiA)
  • Universitetet i Köln, Tyskland
  • Universitetet i Oslo (UiO) 
  • Universitetet i Stockholm, Sverige
  • Universitetet i Warszawa, Polen
  • Utdanningsetaten i Oslo 
  • Velferdsforskningsinstituttet NOVA (OsloMet)
  • Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), Nederland
  • Voksenopplæringssentre
  • Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB) i Bonn, Tyskland
  • Tribhuvan University, Kathmandu, Nepal