Begrepet mangfold kan tolkes bredt og anvendes på individ-, system- og utdanningsnivå. I et elevperspektiv vil begrepet omfatte tematikker som kjønn, identitet, etnisitet og læreforutsetninger, og i et utdanningsperspektiv tematikker som flerfaglighet, danning, literacy, bærekraft og flerkulturalitet.
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Mer om forskningsgruppen
Forskningsgruppa har perspektiver på utfordringer som er relevante for elever og lærere i yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Raske endringer av arbeidsoppgaver og strukturer i yrkeslivet krever utvikling av nye kunnskaper og kompetanser på system og individnivå for å ruste den enkelte til stadige omstillinger. Den tette kontakten mellom opplæring og arbeidsliv utfordrer i særlig grad etablerte kunnskapsformer og kompetanser innenfor det yrkesfaglige feltet og nødvendiggjør nye perspektiver på opplæring til yrker og profesjoner. Dette vil være særlig merkbart i en storbykontekst, og derfor være relevante forskningsinnsatser for et storbyuniversitet. Forskningsgruppas medlemmer representerer en flerfaglig kompetanse, innenfor fagområder som skriftkyndighet, flerkulturalitet, danning og spesialpedagogikk i et yrkesfaglig perspektiv. Forskningsgruppas medlemmer tilhører Institutt for yrkesfaglærerutdanning, LUI – OsloMet.
Forskningsprosjekter
- A(c)E, Aesthetics in Counseling Education: Forskning på bruk av praktisk-estetiske fag i (karriere-)veiledning og (sosialpedagogisk) rådgivning.
- Bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon i avhør av personer med kommunikasjonsvansker: Et samarbeidsprosjekt mellom OsloMet, Kripos og Helse Nord.
- Building Inclusive Education in Nepal: Et samarbeidsprosjekt mellom Norge (OsloMet og Universitetet i Innlandet) og Nepal (Tribhuvan University og Mid-West University) for å styrke et inkluderende opplæringstilbud i Nepal.
- Bærekraft i yrkesfagene.
- De flerspråklige klasserom på yrkesfag og deres innvirkning på omstrukturering av videreutdanningen Norsk som andrespråk.
- En mer praktisk ungdomsskole: Et FoU-samarbeid knyttet til arbeidslivsfaget.
- Flerkulturell yrkeskompetanse for yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag (ph.d.-prosjekt).
- Fra lærer til praksislærer – en utviklingsprosess.
- Fra ufaglært til fagarbeider – voksne som tar fagbrev gjennom praksiskandidatordningen (ph.d.-prosjekt som gjennom dybdeintervju skal frembringe ny kunnskap om hvordan voksne, som ikke fullførte videregående utdanning, lærer seg et fag gjennom arbeid).
- Hverandreundervisning i lærerutdanningen.
- Håndtering av sårbare mistenkte under avhør: Et samarbeidsprosjekt mellom Politihøgskolen og OsloMet.
- Mangfoldsensitiv pedagogikk på yrkesfag – holdninger til, og erfaringer med språklig mangfold på skolene.
- Modell for samarbeid mellom skole-arbeid – Medarbeiderdrevet innovasjon.
- Nasa Hunch (“Highschools Unite with Nasa to Create Hardware”): Et samarbeidsprosjekt mellom videregående skoler i Innland fylke og Nasa (National Aeronautics and Space Administration), der elever lager materialer som skal ut i verdensrommet. Forskere fra OsloMet undersøker hvordan prosjektet påvirker elevenes motivasjon for læring.
- Interkulturell kompetanse i trafikklæreropplæringen.
- Kartleggingsverktøy for Primær progressiv afasi.
- LOS II – Læringsmodell for selvbestemmelse fase 2: Et samarbeidsprosjekt mellom OsloMet, NTNU, og Norges Forbund for Utviklingshemmede (NFU), der det prøves ut en intervensjon for å styrke selvbestemmelsesferdigheter til personer med utviklingshemming.
- Samskapt læringssystem mellom fire arbeidsplasser og to universitet – når studieprogram blir aksjonsforskningsdesign.
- Staying on Track – gjennomføring av videregående opplæring for elever på yrkesfag
- Søkut: økt studentutveksling for yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag og restaurant- og matfag.
- Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms.
- VERLICHT: Vocational Education Resilience Learning Intangible Cultural Heritage Training: Forskning på fag- og yrkesopplæringen i tradisjonshåndverksfag (lærlinger).
- Virtuelle refleksjonsgrupper.
- Words for Wellbeing – Livskvalitet og språkvansker hos ungdom og unge voksne
- Yrkesfaglæreres tilrettelegging i overgangen fra skolebasert læring til læreplass (ph.d.-prosjekt tilknyttet School4Work).
- Yrkesfaglæreres tilrettelegging i overgangen fra skole til arbeidsliv (School4Work) - OsloMet
- MAP – Kommunikasjon av mennesker med afasi.
- YrkesfagData- spørreskjemabasert database rettet mot elever på yrkesfag.
Samarbeidspartnere
- Akershus fylkeskommune
- Fafo
- Hadeland videregående skole
- Helse Nord RHF
- KRIPOS
- Linköpings universitet, Sverige
- NAFO – Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (OsloMet)
- NLA Høgskolen
- Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
- Oslo universitetssykehus
- Politihøgskolen
- Statped
- Swiss Federal University for Vocational Education and Training (SFUVET), Sveits
- UiT Norges arktiske universitet
- Universitetet i Agder (UiA)
- Universitetet i Köln, Tyskland
- Universitetet i Oslo (UiO)
- Universitetet i Stockholm, Sverige
- Universitetet i Warszawa, Polen
- Utdanningsetaten i Oslo
- Velferdsforskningsinstituttet NOVA (OsloMet)
- Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), Nederland
- Voksenopplæringssentre
- Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB) i Bonn, Tyskland
- Tribhuvan University, Kathmandu, Nepal