ACT UP! tar i bruk teater-baserte undervisningsmetoder for å fremme aktivt medborgerskap blant studenter som respons på klimakrisen.
Begrepet «medborgerskap» brukes her for å markere et skille fra begrepet «statsborgerskap» som en formell og juridisk status. I stedet peker «medborgerskap» på sosial, politisk og kulturell deltakelse som noe som kan læres og praktiseres, og som former aktørskap og handlingskraft.
Prosjektet tar utgangspunkt i dagens politiske situasjon og behovet for ny praktisk viten og verktøy for å styrke medborgerskap blant unge mennesker på urbane arenaer. Dette behovet reflekteres i to relaterte samfunnsutviklinger: 1) økende klimaangst, følelse av hjelpeløshet og mistillit til styresmaktenes (mangel på) klimatiltak, og 2) økende ekskludering og polarisering i klimapolitikk, diskurs og -aktivisme.
ACT UP! responderer på denne situasjonen ved å utforske hvordan «medborgerskap» kan utspille seg på nye måter, med særlig søkelys på byrom som en arena for demokratiske uttrykk og for forhandling av delte verdier. Målet er å fremme delte verdier og medmenneskelighet, samtidig som man forhandler de mange forskjellige perspektivene, verdiene, interessene og motsetningene som underbygger kampen mot klimakrisen på forskjellige urbane arenaer.
ACT UP! utvikler og gjennomfører en ny ACT UP!-metodologi gjennom komparative case-studier, utvekslinger av undervisere og studenter, og utviklingen av teater-baserte intervensjoner i Groningen, Viljandi, Narva, Oslo og Cape Town.
Ved å kombinere perspektiver fra det globale nord og sør, imøtekommer prosjektet UH-sektorens behov for å aktivt engasjere seg i klimapolitikken ved å fremme transdisiplinære samarbeid og utvekslinger på tvers av disipliner, institusjoner, og sosiale og geografiske kontekster.
Ved å utvikle ny kroppsliggjort viten og nye verktøy for å iverksette denne i forskjellige lokasjoner i det globale nord og sør, bidrar prosjektet til at UH-sektoren kan utvikle robuste responser til klimakrisens utfordringer.
Prosjektdeltakere