SIFO bidrar til og kvalitetssikrer EU-kommisjonens forbrukerundersøkelser.
Fra og med 2011 har Norge blitt inkludert i EU-kommisjonens Consumer Scoreboards ledet av kommisjonens divisjon for helse og matsikkerhet, som også omfatter forbrukerspørsmål (DG SANTE) .
Sammen med norske forbrukerinstitusjoner (Barne- og familiedepartementet, Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet), samt ICCNG (International Consumer Condition Network Group) med medlemmer fra forsknings- og forbrukerorganisasjoner i Danmark, England, Sverige, Nederland og Finland, samt et observerende medlem fra DG SANTE, har SIFO en viktig rolle som bidragsyter, herunder løpende kvalitetssikring av spørsmål rettet mot forbrukerundersøkelser i EU.
Deltakelsen i Consumer Scoreboards gir oss tilgang på et unikt materiale der vi kan sammenligne norske resultater med resultatene i 29 andre europeiske land, i tillegg til at Norge inkluderes i EU’s rapporteringer. Materialet gir også muligheter for utvidede analyser av forbrukerforholdene i Norge, og Norge sett i et internasjonalt perspektiv.
Consumer Scoreboards har bestått av to årlige typer av studier, men fra 2014 vil disse alternere, med en studie pr år:
1) Consumer Market Scoreboard der forbrukernes tilfredshet med ca 50 markeder i EU28 pluss Norge og Island overvåkes på bakgrunn av MPI (market performance index: trust, comparability, problems & complaints, satisfaction, choice, switching).
2) Consumer Conditions Surveys, som i likhet med vår egen SIFO-survey har en stamme av faste variable (CCI-consumer condition index), mens andre variable varierer.
Med Consumer Scoreboards-undersøkelsene som utgangspunkt gjøres det i tillegg markedsstudier (ca. 2 i året) samt øvrige studier (f.eks. Vulnerability Study, Consumer Empowerment Study).
Deltakere fra SIFO
Publikasjoner
Andreea Ioana Alecu: Hvordan vurderer norske forbrukere utvalgte markeder? Hovedresultater fra Markets Monitoring Survey runde 1 og 2. SIFO-rapport nr. 14-2021
Lisbet Berg: Tillit og forbrukerforhold i EU28 og Norge – Resultater fra EU-kommisjonenes Consumer Conditions Scoreboard. SIFO-rapport nr. 4-2020