OsloMet har inngått en avtale med Hamar-regionen som gjelder desentralisert kompetanseutvikling, hvor OsloMet skal samarbeide med fire kommuner i regionen: Hamar, Løten, Stange og Ringsaker. Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Institutt for estetiske fag (EST) samarbeider om oppdraget.
OsloMet har bred kompetanse og erfaring med medvirkning generelt og elevmedvirkning spesielt, gjennom ulike prosjekter og utviklingstiltak i skolen. For å lykkes med endring av praksis over tid har vi en overordnet inngang til temaet bred elevmedvirkning for å skape felles forståelse og bevissthet om hvilket handlingsrom skolen har for å legge til rette for elevmedvirkning innenfor gjeldende lov- og læreplanverk. Vi vil legge vekt på profesjonsfaglig refleksjon og diskusjon omkring spørsmål som:
- Hva er egentlig elevmedvirkning?
- Hvilke gode erfaringer med elevmedvirkning har vi på vår skole?
- Hva er handlingsrommet, og hvilke kompetanse/tiltak ønsker vi å videreutvikle på vår skole?
- Hvordan ønsker vi å jobbe med denne tematikken?
Vi bruker aksjonslæring, observasjon i klasserom, workshops og individuelle samtaler som metodisk tilnærming. Målet er å legge grunnlag for et videre utviklingsarbeid på to avgjørende måter: For det første gjennom å utvikle et felles språk og begreper for arbeid med elevmedvirkning i skolen, og for det andre bidra til forankring og konkretisering av skolens egenvurdering og utviklingsbehov når det gjelder arbeid med elevmedvirkning.