NOVA skal evaluere programmet Flyt og undersøke om det bidrar til å styrke deltakerne på måter som gjør dem bedre rustet til å kunne fullføre og bestå videregående opplæring.
Flyt er et livsmestringsprogram for ungdommer i sårbare livssituasjoner på 10. trinn. Gjennomføringen er lagt til skoleferier, helger og ettermiddager. Flyt er utformet med sikte på å spille en avgjørende rolle for den enkeltes utdanningsløp, noe som i neste omgang vil ha en samfunnsmessig betydning.
Hovedspørsmålet er hvorvidt Flyt bidrar til å styrke deltakerne på måter som gjør dem bedre rustet til å kunne fullføre og bestå videregående opplæring. Den bærende ideen er å gi unge verktøy for å sette dem i stand til å kunne gjennomføre skolen.
Problemstillinger
- I hvilken grad opplever deltakerne økt livsmestring?
- Fører deltakelse i Flyt til økt vennskap?
- Fører deltakelse i Flyt til økt tilstedeværelse på skolen?
- I hvilken grad uttrykker deltakerne at de har fått økt innsikt i egne ønsker og valg for framtiden?
Data
Det samles inn en rekke ulike typer av data. For det første følger vi puljene som gjennomfører Flyt i ulike deler av landet. Disse blir intervjuet på flere tidspunkter – før oppstart, underveis og når de avslutter. Det er videre planer om å innhente informasjon om hva de gjør fem år etter avslutning på Flyt.
For å kunne konkludere om den eventuelle betydningen av Flyt, innhenter vi også informasjon om kontrollgrupper, som er mest mulig identiske med deltakerne. På den måten kan vi sammenlikne unge som deltar i Flyt, med unge som ikke deltar. Foruten kvantitative data, gjennomføres også kvalitative intervjuer.
Relevans
Kunnskapen er relevant for å redusere frafallet fra videregående skole og for å redusere omfanget av utenforskap. I tillegg skal prosjektet bidra med økte livsmestringsferdigheter og mer kunnskap om framtidige muligheter knyttet til arbeid og utdanning.
Prosjektdeltakere
Informasjon til foreldre og deltakere om forskningsprosjektet «Motivasjon og mestring. Evaluering av Flyt»
Hovedfunn fra Flyt-evalueringens del 1
Første del av Flyt-evalueringen fant sted fra 2018–2021. Her er noen av hovedfunnene:
- Økt mestringsfølelse: Mens den opplevde mestringen var lavere blant deltakerne på Flyt før de startet, er mestringsopplevelsen på tilnærmet samme nivå etter avslutning av Flyt. Selvfølelsen ser også ut til å bedres gjennom deltakelse i Flyt.
- Nye sosiale opplevelser: Flyt-ungdommene klarer seg gjennomgående ganske godt faglig, men har utfordringer knyttet til sosiale forhold. Isolasjon, ensomhet og en opplevelse av ikke å få være med, er gjennomgående. Deltakerne opplever at de har fått nyttig sosial trening, men mange opplever fortsatt sosial utenforskap.
- Stedsforskjeller: Flyt er gjennomført på ulike steder i landet. Oppvekstbetingelsene er ulike. Små steder er ofte krevende for unge som opplever sosialt utenforskap ettersom de har få alternative sosiale arenaer.
- Tryggere på å ta egne valg: Deltakerne opplever at de har bedre forutsetninger for å velge studieprogram som er riktig for dem.
Publikasjoner
Jon Rogstad og Mathilde Bjørnset (2021). Unge i Flyt. Om et livsmestringsprogram for ungdom på 10. trinn. NOVA Rapport 4/21 (oda.oslomet.no)