Prosjektet undersøker hvordan e-læring innføres og anvendes i organisasjoner.
Dette gjøres gjennom å utforske hvordan helse- og omsorgstjenester i norske kommuner innfører og tar i bruk e-læring for å gi profesjonsutøverne kompetanse i det juridiske grunnlaget for praksisen.
Digitale læringsverktøy er en ressurs for mange virksomheter, og betydningsfullt for deres kunnskapsutvikling. Likevel er bruken av disse verktøyene i mange tilfeller lavere enn sitt potensial.
Samtidig er ledere anerkjent som sentrale interessenter i digital transformasjon, der digital kompetanse er en nøkkelverdi for å oppnå transformasjoner.
Å forstå i hvilken grad og hvordan ledelse påvirker bruken av digitale læringsressurser vil sannsynligvis gi innsikt i hvordan ledere kan støtte transformasjonsarbeid.
Det muliggjør også utvikling av mer kunnskap om i hvilken grad og hvordan ledelse er essensielt for å utvikle kunnskap og kompetanse gjennom digitale Læringsverktøy.
Finansiering og metode
Med økonomisk støtte fra Forskningsrådet samarbeider software-selskapet Visma (visma.com) med Senter for profesjonsstudier ved OsloMet om dette prosjektet.
Avhandlingen baserer seg på kvalitative case-studier der en gjennomfører intervjuer med ledere og ansatte i utvalgte norske kommuner som benytter e-læring til opplæring av ansatte.
Hovedveileder er Tone Alm Andreassen, OsloMet.
Veileder i Visma: Berit Braut (no.linkedin.com), Director of Customer Experience