ICCS 2016-studien undersøker skoleelevers kunnskaper om demokratiske verdier og politiske systemer, deres forståelser og kompetanse i å anvende demokratiske prinsipper og samfunnsengasjement.
Med hovedmål å gi et bilde av hvordan unge mennesker er forberedt på å ta opp rollen som engasjerte medborgere i samfunnet, koordinerer The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) (iea.nl) ICCS-studien.
I Norge har studien fokuserts på elevers læringsprosess og resultater i samfunnsfag på 9. trinn. NOVA har fått i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet å gjennomføre den norske delen av 2016-studien. ICCS 2016-studien bygger på tidligere ICCS studier som Norge har deltatt i: CIVED i 1999 (uv.uio.no) (28 deltakerland) og ICCS i 2009 (uv.uio.no) (38 deltakerland).
ICCS 2016-studien evaluerer elevers kunnskaper og ferdigheter på fire områder: demokratiske samfunn og systemer, demokratiske prinsipper, deltakelse i demokratiske prosesser og beslutninger, og identitet som medborger i demokratiske samfunn (ICCS 2016 teoretiske rammen på engelsk (springer.com)).
Forskningsspørsmål
ICCS 2016-studien har som mål å svare på fem hovedforskningsspørsmål:
- Hvordan utdanning i samfunnskunnskap og medborgerskap blir gjennomført i forskjellig land?
- I hvilken grad elever har forskjellig kunnskap og kompetanse, både innad i et og samme land, men også på tvers av landene som deltar i undersøkelsen?
- I hvilken grad elever er engasjert på ulike samfunnsarenaer og hvilke faktorer som er forbundet med disse, i forskjellig land?
- Hvilke faktorer påvirker elevers oppfatninger, holdninger og interesse i samfunnsspørsmål?
- Hva er skolens rolle i denne sammenheng?
I Norge ble selve datainnsamlingen til undersøkelsen gjennomført våren 2016. Det deltok cirka 6.000 elever og 2.000 lærere fra 9. trinn, fordelt på 148 skoler.
Utvalg fra forskningsformidling
Seminaret Er demokrati viktig for ungdom? ble arrangert av Velferdsforskningsinstituttet NOVA og Tidsskrift for ungdomsforskning ved OsloMet 24. oktober 2018.
Les også: Norske elever er best på elevrådsarbeid (forskning.no)
Prosjektdeltakere
Publikasjoner
- Biseth, H.; Hoskins, B. & Huang, L. (red.) (2021). Northern Lights on Civic and Citizenship Education. A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. Springer (link.springer.com)
- Nordic Journal of Comparative and International Education. Special Issue: ICCS 2016 Teachers' Perspectives on Civic and Citizenship Education. Nr. 1, 2019 (journals.oslomet.no)
- Tidsskrift for ungdomsforskning. Temanummer: Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. ICCS 2016. Nr. 1, 2018 (journals.oslomet.no)
- Huang, L., Ødegård, G., Hegna, K., Svagård, V., Helland, T., Seland, I. (2017). Unge medborgere. Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.-klassinger i Norge, The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016. NOVA Rapport 15/17. (oda.oslomet.no)
- Svagård, V. og Huang, L. (2017). ICCS-undersøkelsen 2016. Metodenotat for den norske datainnsamlingen. NOVA Notat 5/17 (oda.oslomet.no)
- Huang, L. (2016). Openness in Scandinavian Classrooms: Student Perceptions of Teaching Practices and High Achievers of Civic Knowledge. Creative Education (openarchive.usn.no)
Prosjekter som bruker ICCS-data
-
Unges livssjanser
I LIFECHANCES undersøker vi hvordan ulike ungdomsliv gir ulike livssjanser over tid.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
Assessment for Learning in Citizenship Education (ALiCE)
The project aims to develop a framework for assessment, with a focus on formative assessment, in the context of citizenship education across Europe.