Ph.d.-prosjektet: Målet er å utvikle kunnskap om potensialet som lokalt initierte utviklingsprosjekter kan ha i læreres kunnskapsarbeid, samt avdekke utfordringer knyttet til det å ta i bruk nye kunnskapskilder og ny forskning i skolen.
Kontakt
Med utgangspunkt i profesjonsteori vil det være særlig fokus på lærernes kunnskapsbase, hva består den av, hvordan fornyes den og hvordan forholder lærerne og skoleledere seg til den i innenfor rammen av et lokalt utviklingsprosjekt?
Siden profesjonaliseringstiltak ovenfra har vist seg å skape spenninger i arbeidet med profesjonsutvikling vil det rettes særlig oppmerksomhet på hvordan prosjektet Kultur for læring forstås og operasjonaliseres internt i lærergruppen og mellom lærere og ledere. Prosjektet tar sikte på å belyse hvordan ulike spenninger kan påvirker samarbeidet mellom lærere og ledere i skolens kunnskapsarbeid.
Ved å ha både et horisontalt og vertikalt perspektiv vil ph.d.-prosjektet bidra med ny kunnskap om forutsetninger for at lærere skal ta i bruk data og forskning i sine profesjonsfellesskap.
På denne bakgrunn er følgende problemstilling formulert for prosjektet:
Hvordan styrker deltakelse i prosjektet Kultur for læring lærernes kunnskapsbase og støtter deres kunnskapsarbeid? Forskningsspørsmålet vil bli besvart gjennom tre artikler som tar opp følgende tema:
- Hvilken oppfatning av kunnskap og læring ligger til grunn for innovasjonsprosjektet Kultur for læring?
- Hva kjennetegner lærernes kunnskapsarbeid i prosjektet Kultur for læring?
- Hvordan samarbeider lærere og ledere om utviklingstiltak i prosjektet Kultur for læring?