Hvorfor er det slik at noen unge voksne som har vært under barnevernets omsorg greier seg bra, mot alle odds? Og hva innebærer det egentlig for unge kvinner og menn, med majoritets- eller minoritetsbakgrunn, at de greier seg bra?
Unge voksne med barnevernsbakgrunn er generelt i høyere risiko for å greie seg dårligere enn unge voksne flest, på mange, viktige livsområder. Eksempler er utdanning, arbeid, avhengighet av offentlige ytelser, psykisk og fysisk helse, rusmisbruk og kriminalitet. Denne gruppa vekker derfor bekymring i hele Vest-Europa.
Det kan argumenteres for at det offentlige har et spesielt ansvar for disse unge voksne siden hele eller deler av oppveksten deres har skjedd under offentlig omsorg. Skal vi videreutvikle gode og treffsikre tiltak, er det ikke tilstrekkelig å bare fokusere på risikofaktorer. Vi må også lære av erfaringene og utviklingsforløpene til de det går bra med, som det foreløpig foreligger relativt lite forskning om.
Forskningsprosjektet «Mot alle odds» startet i september 2014 og er finansiert av Norges forskningsråd ved VAM-programmet og NOVA med knapt 12 millioner kroner.
Prosjektet har fire målsettinger
- Å utvikle ny og mer omfattende kunnskap om hvordan unge voksne med bakgrunn fra offentlig omsorg kan lykkes mot alle odds
- Å sammenlikne forhold som har betydning for positive forløp i Danmark, England og Norge
- Å få fram variasjonsbredden i de unge voksnes opplevelser av forløp og kritiske vendepunkter, sett i sammenheng med nasjonale, kontekstuelle forhold
- Å bidra til utviklingen av bedre og mer treffsikre tiltak for en gruppe unge voksne som er i risiko for varig marginalisering
Prosjektet har tre integrerte, empiriske deler, ved siden av et fokus på metodeutvikling og formidling.
Avslutningsseminar
Prosjektdeltakere
Samarbeidspartnere
- The University of Sussex
- Institute of Education, University of London
- Det nationale forskningscenter for velfærd (SFI)
Publikasjoner
- Gundersen, T. (2021). Embedded in relations—Interactions as a source of agency and life opportunities for care-experienced young adults. Children & Society (onlinelibrary.wiley.com)
- Bakketeig, E., Boddy, J., Gundersen, T., Østergaard, J., Hanrahan, F. (2020). Deconstructing doing well; what can we learn from care experienced young people in England, Denmark and Norway? Children and Youth Services Review (sciencedirect.com)
- Boddy, J., Bakketeig, E. & Østergaard, J. (2019). Navigating precarious times? The experience of young adults who have been in care in Norway, Denmark and England. Journal of Youth Studies (tandfonline.com)
- Backe-Hansen, E. (2019). Unge på vei ut av barnevernets omsorg trenger noen som både bryr seg og bryr seg om dem. (forebygging.no)
- Janet Boddy , Mette Lausten , Elisabeth Backe-Hansen & Tonje Gundersen (2019). Understanding the lives of care-experienced young people in Denmark, England and Norway. A cross-national documentary review. København: VIVE (vive.dk)
- Ravn, S. og J. Østergaard (2018). En anden fortelling? Musik som metode i interviews med udsatte unge. I M. Pless & N. U. Sørensen (red). Ungeperspektiver. Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen. Aalborg: Aalborgs Universitet.
- Boddy, J. (2018). Troubling meanings of «family” for young people who have been in care: From policy to lived experience. Journal of Family Issues (sro.sussex.ac.uk)
- Bakketeig, E. & Backe-Hansen, E. (2018). Agency and flexible support in transition from care: learning from the experiences of a Norwegian sample of care leavers doing well. Nordic Social Work Research (tandfonline.com)
- Backe-Hansen, E. (2018). Ettervern: Barnevernets siste mulighet til å hjelpe – en kunnskapsoppsummering. Oslo: FO