I NAVs virksomhetsstrategi vektlegges samarbeid med arbeidsgivere. AFI skal sammen med Proba studere hvordan NAVs veiledere forstår og ivaretar målsettingen om å imøtekomme arbeidsgiveres behov for arbeidskraft («markedsperspektivet»), samtidig som de sørger for at brukerne får en stabil tilknytning til arbeidslivet.
Formålet med prosjektet er å fremskaffe kunnskap om hvordan NAV kan organisere sitt markedsarbeid til beste for både brukerne og arbeidsgiverne. Med veilederne som omdreiningspunkt skal de planlagte analysene belyse
- rammevilkårene som kan antas å påvirke forståelse og utførelse av markedsarbeidet på NAV-kontorene,
- den lokale organiseringen av dette arbeidet,
- hvordan veilederne forstår «markedsperspektivet» og
- omsetter det i praksis.
Grunnlaget for resultater og anbefalinger fra prosjektet vil baseres på dokumentstudier av policy- og styringsdokumenter, casestudier som blant annet omfatter kvalitative intervjuer av veiledere, og kvantitative analyser av NAV-kontorenes bruk av virkemidler med data fra administrative registre (registerdata).