Nattergalen er et mentorprosjekt som tilbyr barn en profesjonell rollemodell, en mentor, i 8 måneder. NOVA har tidligere evaluert prosjektet, og følger nå opp med en ny evaluering på oppdrag for Bufdir.
Mentorprosjektet "Nattergalen" gjennomføres ved åtte av landets høgskoler. Mentorene er studenter ved barnevern- og sosialarbeiderutdanningene, mentorbarna er innvandrerbarn mellom 8 og 12 år. De er elever ved utvalgte skoler der høgskolene ligger.
Hovedkonklusjonen fra den første evalueringen (se publikasjoner under) var at både barn og mentorer hadde positivt utbytte av å delta i Nattergalen.
Bufdir ønsker nå en oppfølgende evaluering. Formålet er å undersøke om de positive resultatene man fant sist, har vart ved, om ordningen fortsatt er relevant, samt å undersøke om den har utvidet eller kan utvide sitt relevansområde.
De overordnede spørsmålene i evalueringen er:
- Blir Nattergalen gjennomført i tråd med intensjonen i form av å ivareta det som ble regnet som suksessfaktorene for mentorprogrammet?
- Har resultatene og forslagene fra evalueringen i 2011 blitt implementert og har det bidratt til endringer av ordningen?
- Har endringene medført at Nattergalen fungerer enda bedre eller bidratt til annen type utvikling?
- Hvilke nye utfordringer står man eventuelt overfor?
Prosjektdeltakere
Publikasjoner
- Jessen, J.T.; Gundersen, T. & Hynek, C.A. ( 2018). Evaluering av Nattergalen. En oppfølgingsstudie. NOVA Rapport 2/18 (oda.oslomet.no)
- Backe-Hansen, E.; Seeberg, M-L. & Solberg, A. (2011). Gjensidig trivsel, glede og læring. Evaluering av mentorordningen "Nattergalen". NOVA Rapport 26/11 (oda.oslomet.no)