Særavtale for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring

På oppdrag fra Utdanningsforbundet skal vi kartlegge og samle erfaringer med Særavtale SFS 2213 (som regulerer undervisningspersonalets arbeidstid), ved grunnskoler og videregående skoler, både yrkesfag og studieforberedende utdanningsprogram, innen KS-området – det vil si alle fylker og kommuner, unntatt Oslo.

SFS 2213 – særavtale for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring er inngått med hjemmel i hovedavtalen del A § 4-3. Særavtalen regulerer undervisningspersonalets arbeidstid. Avtalen er inngått mellom KS og lærerorganisasjonene, hvor de fire største partene er Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund, Norsk Lektorlag og Skolelederforbundet. Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet i samarbeid med Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har levert et revidert tilbud til Utdanningsforbundet på deler av det opprinnelige prosjektet.

Hovedformålet med oppdraget er å beskrive og drøfte:

  1. praktisering av og erfaringer med SFS 2213 og
  2. hvordan arbeidstidsavtalen praktiseres i ulike skoleslag

Prosjektet skal kartlegge og samle erfaringer fra grunnskoler og videregående skoler, både yrkesfag og studieforberedende utdanningsprogram innen KS-området (alle fylker og kommuner, unntatt Oslo). 

Det samles inn data på to tema: 

  1. For det første, ønskes det data på praktisering av og erfaringer med SFS2213, inkludert bakgrunnsvariabler som muliggjør drøfting av variasjon mellom blant annet ulike skoleslag og/eller geografisk. 
  2. For det andre, åpner avtalen for at partene, både på kommunalt og fylkeskommunalt, og skolenivå, kan bli enige om lokale tilpasninger til avtalen. Det er ønskelig med data på hvordan de lokale tilpasningene er på ulike skoler med en alternativ avtale. 

Det overordnete teamet for oppdraget er dermed: forhandlinger om arbeidstid, og reell tidsbruk i form av arbeidstidens organisering og plassering i løpet av arbeidsdagen. 

For å gå i dybden på hvordan arbeidstidsavtalen fungerer og hvordan lærere, tillitsvalgte og ledere opplever praktiseringen av avtalen vil Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet i samarbeid med Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) gjennomføre kvalitative studier på 8 skoler (4 videregående og 4 grunnskoler).
 

Prosjektdeltakere på OsloMet

Laster inn ...

Samarbeidspartnere

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)