Målet med dette prosjektet er å få dypere innsikt i hvordan og hvorfor ungdom opplever press og stress. Hvilke sammenhenger ser vi mellom skolestress, kroppsbilde, bruken av sosiale medier og psykisk helse? Hvilken betydning har kjønn for hvordan stress og press oppleves?
Fase I
I prosjektet utnytter vi allerede innsamlete data fra ungdataundersøkelsene og samler også inn nye data, for å kunne gi en statistisk oversikt over problemomfanget og studere sammenhenger mellom skolestress, kroppsbilde, bruken av sosiale medier og psykisk helse.
Mens analysen av Ungdata vil gi svar på spørsmål om statistiske sammenhenger, vil vi gjennom intervjuer med ungdom utforske hvordan og hvorfor ungdommer eventuelt opplever stress, og om hvordan vi kan forstå sammenhengen mellom opplevd stress, kjønn og sosialt miljø.
Det er behov for forskning som kan gå dypere inn i hvordan ulike typer press fra omgivelsene påvirker ungdoms psykiske helse. Sammenhenger mellom press og psykiske helseplager er sammensatt, og det er nødvendig å få mer kunnskap om samspillet mellom ungdomskulturenes betydning og individuelle sårbarhetsfaktorer.
Denne studien kombinerer derfor ulike vitenskapelige metoder for å få mer kunnskap om statistiske sammenhenger og mer dybdekunnskap om hva som ligger bak tallene.
Fase II
I prosjektets andre fase utforskes følgende problemstillinger:
Utbredelse og sammenheng mellom opplevd press og psykiske helseplager
Her benyttes innsamlete data fra ungdataundersøkelsene for å kunne gi en statistisk oversikt over problemomfanget og studere sammenhenger mellom press på ulike områder og psykisk helse.
Betydningen av foreldrene for ungdommenes opplevelse av skolestress
Her benyttes kvalitative intervjuer med grupper av ungdommer på tiende trinn i Oslo og individuelle intervjuer med ungdommer fra by og bygd og med ulike bakgrunner.
Jenters og gutters formidling av stress
Basert på det kvalitative materialet undersøkes hvordan jenter og gutter formidler opplevelser av stress og betydningen av ulike presskilder.
Prosjektdeltakere
Publikasjoner
- Eriksen, I.M. (2020). Class, parenting and academic stress in Norway: middle-class youth on parental pressure and mental health. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education (tandfonline.com)
- Pedersen, W. & Eriksen, I.M. (2019). Hva de snakker om når de snakker om stress. Norsk sosiologisk tidsskrift (idunn.no)
- Bakken, A.; Sletten, M.A. & Eriksen, I.M. (2018). Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress. Tidsskrift for ungdomsforskning (journals.oslomet.no)
- Eriksen, I.M.; Sletten, M.A.; Bakken, A. & von Soest, T. (2017). Stress og press blant ungdom. Erfaringer, årsaker og utbredelse av psykiske helseplager. NOVA Rapport 6/17 (oda.oslomet.no)