English version

Betydningen av skole-supplerende tiltak for økt fullføring av videregående opplæring blant utsatte ungdommer (GameChanger)

Hva kan gjøres for å hjelpe flere elever å fullføre videregående skole? I GameChanger skal vi undersøke hvilken betydning tiltak utenfor skolen som er drevet av sosiale entreprenører, kan ha.

Flyt og Guttas Campus er to skole-supplerende tiltak som har til felles at de er utformet med mål om å forebygge frafall. Gjennom øvelser, undervisning og samtale er tiltakene rettet mot å styrke de unge deltakernes selvfølelse, tilhørighet og mestring i overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole. Målgruppen er elever på 14-15 år, i overgangen til 10. trinn. 

I prosjektet brukes disse to tiltakene som metodisk inngang for å identifisere faktorer som er avgjørende for om et tiltak virker, og hva som kreves for å gjennomføre tiltak som skal forebygge frafall.

Flyt (flytprogrammet.no) og Guttas Campus (guttascampus.no) inngår i en omfattende flora av tiltak som er rettet mot å bekjempe utenforskap. Det er likevel påfallende lite kunnskap om hvilke tiltak som faktisk virker, spesielt når det gjelder langsiktige effekter. 

I GameChanger vil vi benytte en rekke datakilder og metoder for å besvare følgende spørsmål: 

  1. Hva er effekten av skole-supplerende tiltak på gjennomføring av videregående skole blant utsatte unge? 
  2. Hvordan kan sosiale entreprenører samarbeide mest effektivt med skoler og skolemyndigheter for å forhindre at utsatt ungdom faller fra?

En tverrfaglig prosjektgruppe med forskere innen sosiologi, samfunnsøkonomi, psykologi og pedagogikk ledet av Mira Aaboen Sletten og Jon Rogstad ved NOVA, OsloMet, står bak prosjektet. I tillegg til OsloMet er prosjektet et samarbeid med forskere fra NORCE og Frischsenteret ved Universitetet i Oslo, samt Kronprinsparets fond (Flyt), Guttas Campus og utdanningsetatene i Oslo og Bergen.

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og er et Kompetanse og samarbeidsprosjekt (KSP) under porteføljen Velferd og utdanning.

Mer om prosjektet

Prosjektet er delt inn i fire hovedarbeidspakker. 

I Arbeidspakke 1 vil vi både gjennomføre et randomisert kontrollert eksperiment på tiltaket Flyt og vi vil bruke kvasieksperimentelle metoder og registerdata til å beskrive utviklingen for deltakere i Flyt og Guttas Campus over tid, med fokus på gjennomføring og karakterer. 

Arbeidspakke 2 handler om de unge deltakerne selv og deres opplevelser av å delta i Flyt og Guttas Campus, samt om hvordan tiltakene gjennomføres og de institusjonelle betingelsene som må være på plass for å sikre langvarige effekter. 

Arbeidspakke 3 er teoretisk og undersøker antagelsene og det teoretiske grunnlaget som ligger til grunn for de to tiltakene, og hvorvidt disse bør endres som et resultat av funnene i forskningsprosjektet. 

I Arbeidspakke 4 vil vi utforske potensialet i samarbeid mellom tiltak, skoleeiere og sosiale entreprenører, og diskutere overføringsverdien på tvers av arenaer og fra lokale til generelle tiltak.

Prosjektdeltakere

Laster inn ...

Samarbeidspartnere

  • Frischsenteret, Universitetet i Oslo
  • NORCE
  • Flyt, Kronprinsparets fond
  • Guttas Campus
  • Utdanningsetaten i Oslo kommune
  • Utdanningsetaten i Bergen kommune