Tverrsektorielt samarbeid i kommunene og samordning av statlige policyer, mål og virkemidler, innen innsatsområdene aldersvennlige samfunn og gå- og aktivitetsfremmende nærmiljø
Prosjektet er avsluttet, og endelig rapport finnes her: NIBR-rapport 2024:7 (oda.oslomet.no)
Om rapporten
En utfordring i arbeidet med å styrke aktivitets- og aldersvennlige nærmiljø er å samordne innsatsen på tvers av fag, forvaltningsenheter og samfunnssektorer.
Derfor ga Helsedirektoratet By- og regionforskningsinstituttet NIBR, i samarbeid med NMBU, i oppdrag å undersøke samordnings- og koordineringsdynamikker i norsk forvaltning som fremmer aktivitets- og aldersvennlige nærmiljø.
– Når det rettes nasjonale, politiske ambisjoner for felles innsats for gå- og aktivitetsvennlige nærmiljø og aldersvennlige lokalsamfunn, må staten ta tak i problemkomplekser som går på tvers av de to områdene, sier prosjektleder Heidi Bergsli, forsker ved NIBR, og ansvarlig for rapporten.
Rapporten undersøker hvordan staten, fylkeskommunen og norske kommuner samordner innsatsen for å skape mer aktivitets- og aldersvennlige nærmiljø.
– Utfordringen er at forvaltningen er bygd opp med sektorer, ofte kalt siloer, som skal løse spesialiserte oppgaver innen avgrensede politikkfelt, sier hun.
I tillegg skal helhetstenkningen som fordres i nærmiljøutvikling sildre ned og integreres i politikk på to selvstyrte, demokratiske nivåer under det nasjonale nivået.
– Styringsutfordringene er store, og krever høy grad av samordning både vertikalt i styringssystemet og horisontalt på tvers av sektorer på hvert styringsnivå, sier Bergsli, og legger til:
– Vi har sett på hvilke faktorer som hemmer og fremmer bedre samordning og samarbeid på tvers i kommunene. Det er flere ting det offentlige kan gjøre for å bli bedre.
Hun lister opp fire momenter som vil fremme bedre samordning i offentlig sektor:
- Styrking av lederskap og innovasjonskultur: For å fremme samarbeid på tvers av sektorer anbefales det å styrke lederskap på alle forvaltningsnivåer. Dette innebærer å skape forpliktende samarbeid og utvikle en kultur for innovasjon og fleksibilitet i håndteringen av tverrgående samfunnsproblemer.
- Fleksibel tilnærming til sektorprinsippet: Det anbefales å innføre en mer fleksibel tilnærming til sektorprinsippet, slik at sektorer kan tilpasse sine prioriteringer for å støtte helhetlige mål. Dette kan inkludere en omfordeling av ressurser og ansvar som sikrer at tverrsektorielle tiltak blir integrert i sektorenes budsjettplaner.
- Styrking av lokal kapasitet: Mange kommuner, spesielt mindre, har begrensede ressurser til å gjennomføre tverrsektorielle tiltak. Det anbefales at kommunenes ressurser til innsats for aktivitets- og aldersvennlige nærmiljø styrkes.
- Opprettelse av tverrsektorielle arbeidsgrupper: På kommunalt nivå kan tverrsektorielle arbeidsgrupper være effektive redskaper for å fremme samarbeid mellom ulike sektorer. For å sikre kontinuitet og eierskap, bør disse gruppene ha støtte fra den administrative ledelsen og ha en viss grad av forpliktende deltakelse.
Om prosjektet
Dette prosjektet undersøkte samarbeid og samordning av offentlige innsatser for aldersvennlige samfunn og gå- og aktivitetsfremmende nærmiljø. Prosjektet har to deler:
Del 1) undersøker hvordan norske kommuneorganisasjoner kan utvikle forpliktende tverrsektorielt samarbeid om innsats for aldersvennlige samfunn og gå- og aktivitetsfremmende nærmiljø
Del 2) undersøker hvordan statlige aktører samordner aktivitetspolitikk på tvers av politikkområder. Prosjektets metodiske grunnlag er kommunecaseanalyse, plandokumentanalyse, litteraturgjennomganger, policy-dokumentanalyse og ekspertintervjuer på statlig nivå.