Med såkornmidler undersøker vi hvordan utvalgte ungdomsskoler i Oslo kommune tilbyr og gjennomfører Arbeidslivsfag og Kunst og håndverk.
Formålet med prosjektet er å bidra til økt kunnskap om innhold og strukturer som hindrer og muliggjør at grunnskolen blir en satsningsarena for yrkesfag og håndverksferdigheter.
Prosjektet fører sammen to fagmiljø ved OsloMet, yrkesfaglærerutdanningen (LUI) og 5-årig lærerutdanning i design, kunst og håndverk (TKD).
I Oslo kommune er det tverrpolitisk enighet om å satse på tiltak som bidrar til tidlig innsats for yrkesfag. Oslo ligger langt bak (nrk.no) i andel søkere til yrkesfaglige utdanningsprogram på landsbasis, men nå er trenden på vei til å snu - antall elever som velger yrkesfag er stadig økende. Utdanningsetaten i Oslo kommune er en viktig samarbeidspartner i prosjektet Unge hender.
Mer om prosjektet
Vi reiser ut som et stort team med forskere på skolebesøk, og intervjuer lærere, rådgivere, skoleledere og 10. trinnselever som kan se tilbake på hele sitt grunnskoleløp. Hvordan bygger grunnskolen elevenes forutsetninger for deltakelse i praktiske yrkesoppgaver? Hvilke læringserfaringer peker fremover mot yrkesfaglige utdanningsprogram? Hva bidrar til elevenes motivasjon og mestring, og hva skaper drømmer om en yrkesfaglig karriere?
I prosjektperioden utvikler vi en rapport fra feltarbeidet med politikere, skoleledere, lærere og lærerstudenter som målgruppe. Etter prosjektperioden vil datamaterialet bli videreført i sampubliserte forskningsartikler, og være et sentralt kunnskapsgrunnlag for å utvikle søknader om ekstern forskningsfinansiering.