Mange av mulighetene og utfordringene utdanningssektoren i Norge står ovenfor i dag er knyttet til globalisering og migrasjon. Vi har et engasjement for kulturelt mangfold og flerspråklighet både i lokale og globale perspektiv.
Mangfoldsbegrepet slik vi bruker det omfatter samspill mellom ulike språklige og kulturelle erfaringer i kombinasjon med forskjellige familieformer, funksjonsvariasjoner, livssyn og religion, etnisitet, seksuell orientering, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet.
Flerspråklighet er et sentralt tema i flere av våre prosjekter, og innebærer både estetiske aspekter og modaliteter utover det talte.
Gjennom forskning på internasjonalisering favner vi også problemstillinger innen utdanningssektoren i det globale sør. Samlet dekker vi et bredt kunnskapsfelt på tvers av filosofi, pedagogikk, sosiologi, lingvistikk og psykologi. Vi ønsker å bidra med formidling av forskningsbasert kunnskap og ønsker derfor å være sentrale og synlige i samfunnsdebatten.
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Forskningsprosjekter
- Multilingual early childhood education and care for young refugee children
- Flerkulturelle og flerspråklige praksiser i barnehager og skoler
- Med flere språk i barnehagen
- Flerspråklige ansatte i barnehagen
- Experience-based learning in early childhood teacher training
- Foreldresamarbeid med nybosatte flyktninger
- STORBYBARN – tverrfaglig forskningsmiljø for forskning på barnehage og barndom i storby
- PolkaNorski – utvikling av språk og kunnskap om verden i polsk og norsk hos en- og flerspråklige barn
- Hvite skylapper
Samarbeidspartnere
- Herzen Pedagogiske Universitet i St.Petersburg, Russland
- Oslo kommune
- NordPlus samarbeidende institusjoner
- Skandinavisk forskningsnettverk for flerspråklighet, estetikk og mangfold
- Kreativt lärcentrum, Malmö stad
- Pedagogiskt Inspirasjon, Malmö stad