Adressesperre beskytter mot vold, men påfører voldsutsatte store belastninger

Bilde av postkasser på en vegg

– Vår evaluering viser at adressesperre gir beskyttelse mot alvorlig vold, men det er et svært inngripende tiltak å leve med både for voksne, og særlig for barn. Det må derfor benyttes med varsomhet, sier prosjektleder og forsker ved NOVA, OsloMet, Jane Dullum.

Hun har sammen med forsker Stian Lid (NIBR) og Siri Brækhus Haugsand evaluert adressesperretiltaket, også kjent som kode 6 og 7 ─ et beskyttelsestiltak som innebærer at opplysninger om den trusselutsattes adresse i folkeregisteret skjermes mot innsyn. 

Formålet er at personer som har vært utsatt for trusler ikke skal kunne spores opp ved hjelp av opplysninger registrert i folkeregisteret. 

Faktaboks

Adressesperre er et tiltak som kan iverksettes for å beskytte personer som står i fare for å bli utsatt for alvorlig kriminalitet rettet mot liv, helse eller frihet.

Politiet og barnevernstjenesten kan beslutte adressesperre, jf. folkeregisterloven § 10-4. Barnevernstjenesten beslutter adressesperre i barnevernssaker, politiet i alle andre saker.

Det finnes to typer adressesperre. «Fortrolig adresse» (kode 7) innebærer at den trusselutsattes adresse ikke skal utgis til private. Adresseopplysninger er likevel tilgjengelig for alle offentlige myndigheter som har tilgang til opplysninger fra folkeregisteret.

«Strengt fortrolig adresse» (kode 6) innebærer at opplysninger om den trusselutsattes adresse ikke skal gis ut til noen. Dette betyr at den trusselutsattes adresse i folkeregisteret kun er tilgjengelig for autoriserte personer, og at adressen blir fjernet fra alle andre registre.

Å leve på adressesperre

Personer som lever med adressesperre, forteller at de i stor grad opplevde adressesperre som et trygghetsskapende tiltak som var helt nødvendig i deres situasjon. De som hadde barn, opplevde også at tiltaket ga trygghet for barna.

– De vi intervjuet, hadde ikke selv opplevd alvorlige sikkerhetsbrudd. Jeg tror mange kan akseptere begrensningene et liv med adressesperre medfører, fordi trusselsituasjonen de befinner seg i, er så alvorlig og oppleves som livstruende, sier Dullum. 

En kvinne, utsatt for svært alvorlig fysisk og psykisk vold, forklarte det slik:
«Jeg må ha kode 6 hvis jeg ønsker å leve. Jeg kan bli drept. For min del vet jeg at jeg ikke har noe annet valg.»

Svært belastende og inngripende tiltak

Samtidig viser intervjuene at adressesperre også er et svært belastende og inngripende tiltak.

– Å leve med adressesperre innebærer at den som er utsatt for trusler må flytte, ofte til en annen landsdel, skifte navn, bytte jobb og skole, og bryte kontakten med blant annet fastlege og skolekrets, sier Dullum. 

– Det betyr at det er den voldsutsatte som får sitt handlingsrom innskrenket, og som må bære belastningen av beskyttelsestiltaket, legger hun til.

En av kvinnene kommenterer det slik:

«Det jeg ikke forstår, er at jeg er straffet for resten av livet, men familien min kan leve fritt og leve som de vil. Jeg må være forsiktig hele tiden – det er så urettferdig at det skal være sånn.» 

Evalueringen viser at livet med adressesperre også begrenser familieliv og sosialt liv, samt utdannings- og arbeidsliv. Tap av familie og tidligere nettverk er en særlig stor belastning for de trusselutsatte. 

– Det at offentlige og private tjenester i dag i så stor grad er digitaliserte, gjør det å leve med adressesperre ytterligere komplisert, og det medfører i stor grad et digitalt utenforskap, forklarer Dullum. 

Portrett av forsker Jane Dullum

I dag er det barnevernet som beslutter adressesperre i barnevernssaker, og politiet i alle andre saker.  

– Med tanke på de alvorlige konsekvensene et vedtak om adressesperre har for de berørte, er det viktig at beslutningene som ligger til grunn er godt fundert og ikke benyttes i tilfeller som kunne vært avhjulpet ved hjelp av mindre inngripende tiltak, sier Dullum. 

– God håndtering av tiltaket, både av politiet og barnevernstjenestene, er også avgjørende for ivaretakelsen av den trusselutsattes sikkerhet, legger hun til.

Barnevernet må styrkes

Evalueringen viser at det er behov for en betydelig styrking av barnevernstjenestenes arbeid med adressesperretiltaket. 

Ifølge forskerne er det helt avgjørende at barnevernstjenestene får en bedre beslutningsstruktur og ikke minst bedre fagstøtte i arbeidet. Dette gjelder både hvordan og når adressesperre skal besluttes, og hvordan barn som lever med adressesperre, skal følges opp. 

Ulikt beslutningsgrunnlag ulik praksis

Politiets arbeid med adressesperresakene er styrket de senere årene, men evalueringen viser at det fremdeles utfordringer. Det er behov for å styrke politiets grunnlag for beslutning om adressesperre.

Også vurderingen av den trusselutsattes egnethet for adressesperretiltaket, og hvordan de som lever med adressesperre skal følges opp, er krevende for politidistriktene, og arbeidet er lite formalisert.

Uklarhet om disse spørsmålene kan føre til at beslutningsgrunnlaget for adressesperre blir ulikt, og at adressesperretiltaket blir praktisert forskjellig i politidistriktene.

Et fragmentert regelverk

Evalueringen viser at det er utfordringer knyttet til den rettslige reguleringen av adressesperretiltaket. Regelverket fremstår som fragmentert og vanskelig å få oversikt over. Deler av regelverket er lite oppdatert, og det er ikke tilpasset dagens digitaliserte saksbehandling. Et lite tilgjengelig regelverk kan gjøre det krevende for politi og barnevernstjenestene å anvende regelverket. 

Forskerne anbefaler derfor en systematisk gjennomgang av både utformingen og innholdet av regelverket.

Om studien

På oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet og Barne- og familiedepartementet har NOVA, OsloMet, gjennomført en evaluering av adressesperretiltaket. Den overordnede problemstillingen i evalueringen, er i hvilken grad adressesperre er et virksomt beskyttelsestiltak for utsatte for vold i nære relasjoner.

Adressesperreprosjektet er en del av Voldsprogrammet - et samfunnsvitenskapelig forskningsprogram om vold i nære relasjoner. Gjennom en rekke større og mindre prosjekter forskes det på voldens art og omfang og på samfunnets håndtering av den.

Referanse

Dullum, J., Lid, S. & Haugsand, B.S. (2024): Adressesperre (kode 6 og 7). En evaluering av beskyttelsestiltaket adressesperre i saker om vold i nære relasjoner NOVA-rapport 7/24 (oda.oslomet.no)

Kontakt

Laster inn ...

Relatert forskning

Portrettfoto av Anja Bredal
NOVA-forskar i Partnardrapskommisjonen

Forskar og sosiolog Anja Bredal er i dag utnemnd som medlem av Statens kommisjon for partnardrap.

Ung pike som blåser såpebobler
Barnevernet er blitt mindre firkantet

Barnevernet er mindre kategoriske i volds- og overgrepssaker, og det er det gode grunner til, viser ny studie.

To unge jenter med ryggen til tullet inn i regnbogeflagg
Skeive i Noreg er mykje meir utsette for vald og hatytringar enn heterofile

Skeive i Noreg er mykje meir utsette for vald, seksuell vald, hatkriminalitet og hatefulle ytringar enn heterofile nordmenn. Det viser Nasjonal tryggleiksundersøking 2022.

Tankefull kvinne sitter ved et vindu med mørke gardiner.
For dårlig håndheving av besøksforbud

Politiet reagerer ofte for sent og for sjelden når voldsutøvere bryter besøksforbud, ifølge NOVA-rapport..

Publisert: 17.09.2024
Sist oppdatert: 28.10.2024
Tekst: Halvard Dyb
Foto: Colourbox.com og StudioVest/OsloMet