Hvordan inkludere unge i forskning?

Fire unge mennesker sitter sammen.

Bakgrunnen for håndboken er et stort Europeisk prosjekt ved navn YouCount. Måten YouCount arbeidet på var i stor grad å lene seg på unge medforskere i forskningen sin. 

Å ha unge medforskere var ekstra viktig i nettopp dette prosjektet fordi YouCount handlet om hvordan best inkludere ungdom i Europa. For skal man hindre at ungdom faller utenfor samfunnet må perspektivet til de unge frem. 

Ungdommens perspektiv

Denne tilnærmingen gjør at unge kan påvirke forskningens formål og utforming, samt bidra til å styrke kunnskapsutviklingen og forståelsen av unges perspektiver og erfaringer med det å bli en del av et samfunn.

Vi er klar over at unge vet mer om sine egne liv, håp og drømmer enn noen andre. Derfor er vår tilnærming å involvere dem som medforskere i hele forskningens forløp (…) – https://www.youcountproject.eu/

Håndboken gir praktiske råd om

● å designe prosjekter med unge og andre aktører i
lokalsamfunnet.
● involvering av unge i datainnsamling, analyse og deling av funn.
● å opprettholde et inkluderende miljø der alle bidrag verdsettes.

Ni europeiske land deltok i utforskningen av forskjellige aspekter med sosial inkludering av unge. I prosjektet var samarbeidet mellom de unge medforskerne og interessentene i lokalsamfunnet viktig. 

De jobbet sammen for å identifisere behovene og finne mulige løsninger for ungdom.

Betydningen av å inkludere unge som medforskere

Håndboken gir verdifull kunnskap om hvordan man kan inkludere unge i forskning. Og ved å inkludere unge i forskningen også forstå bedre hvordan de kan passe inn i samfunnet rundt seg både i små og stor skala.

– Ungdom stiller andre, og ofte mer relevante, spørsmål enn det voksne gjør. Unge medforskere har også et annet blikk enn de voksne forskerne. De ser og gir mening til grupperinger og hendelser som vi ikke ser, sier prosjektsrådgiver Sara Berge Lorenzen.

I håndboken kan du se hvordan medforskning kan demokratisere vitenskapen, og gjøre forskningen mer "in-tune" med de det forskes på og relevant for de det gjelder. Ungdommenes aktive deltakelse var avgjørende for prosjektets suksess.

– Flere av ungdommene som deltok i prosjektet uttrykte at de fikk en følelse av verdsettelse og inkludering, noe som styrker deres engasjement og tilhørighet i samfunnet. Dette kan bidra til å utvikle deres ferdigheter og selvtillit, som gjør dem bedre rustet til å påvirke samfunnsendringer, Forklarer Sara Lorenzen.

Tilpasse arbeidsmåten

Å jobbe med ungdom kan gi mange fordeler, men det kan også by på utfordringer. 

– Vi måtte for eksempel tenke annerledes når det kom til workshops og møter. For oss forskere tenker vi stort sett å sette opp møter i arbeidstiden mellom 8-16, men det fungerte ikke for ungdommene, da de ofte har skole, eller en eksamensperiode, forklarer prosjektleder Reidun Norvoll.

Det var også flere andre aspekter som forskerne måtte ta hensyn til, spesielt når det kom til å designe ungdomsvennlige prosjekter og kommunikasjonsmetoder.

I YouCount svarte ikke våre unge medforskere e-poster. De hadde andre kommunikasjonssvaner og som forskere måtte vi tilpasse oss. Istedenfor e-post, måtte vi prøve gruppe-chat og spørre ungdommene selv hvilke kanaler de ønsket å kommunisere gjennom. – Handbook of Youth Citizen Social Science

Vitenskap for alle

Ett av målene til samfunnsvitenskapelig folkeforskning er at vitenskapelig kunnskap og løsninger på samfunnsvitenskapelige utfordringer blir utviklet gjennom samarbeid med samfunnet og deres innbyggere. 

Ved å inkludere ungdom i forskningen kan det bidra til å gjøre vitenskapen lettere tilgjengelig og mer forståelig for allmennheten.

Håndboken gir en innføring i samfunnsvitenskapelig folkeforskning med unge for å bidra til sosial endring. Den gir også mange tips og råd til hvordan man kan gjennomføre slike prosjekter i praksis.

– Ved å gi unge en stemme i forskningsprosessen, kan vi skape et mer inkluderende samfunn og legge grunnlaget for en fremtid der alle har muligheten til å bidra til og dra nytte av vitenskapelig kunnskap, mener Sara Lorenzen.

Håndboken er for deg som

● har tenkt til å starte et prosjekt som involverer unge
medforskere.
● ønsker å balansere struktur og fleksibilitet i prosjektledelsen.
● vil bygge et sterkt samarbeid mellom forskere og unge
medforskere.
● vil skape et godt samarbeid mellom lokalsamfunnet og
medforskerne.

Kontakt

Laster inn ...

Flere forskningssaker fra AFI

Tre mennesker i et lagerbygg.
Hvordan lede folk med hull i CV-en?

Rekruttering og inkludering av mennesker med hull i CV-en må foregå i bedriftene. Men hva innebærer dette for ledere og medarbeidere?

Samarbeid på arbeidsplassen
– Jeg vil ikke ha oppmerksomhet, men jeg vil ikke være usynlig

Gjør arbeidsplassene nok for å skape et godt og inkluderende arbeidsmiljø for dem som endrer kjønnsidentitet?

Ung mann ligger i gjørma under sesjon i Forsvaret.
Hvilke konsekvenser har omleggingen av verneplikten for unges utenforskap?

Allmenn obligatorisk verneplikt kan ha virket inkluderende for mange unge, tror forsker.

Forskningsartikkel av:
Arbeidsforskningsinstituttet AFI
Publisert: 29.08.2024
Sist oppdatert: 17.09.2024
Tekst: Jeanette Christiansen
Foto: Unsplash