I dette pilotprosjektet er det overordnete forskningsspørsmålet: Hvordan bruker andrespråksstudenter KI?
Formål med prosjektet er å få kunnskap om
- hvordan andrespråksstudenter bruker KI, spesielt ChatBot, i studiet
- hva andrespråksstudenter bruker KI til, spesielt ChatBot, i studiet
- hvordan KI, spesielt ChatBot, påvirker studentenes tilegnelse av språk
- hvordan andrespråksstudentene opplever at bruk av KI styrker læring og språkutvikling
Prosjektdeltakere
Mer om forskningsprosjektet
Studenter tar i bruk kunstig intelligens-teknologi (KI) i sitt studiearbeid, for eksempel i arbeidet med skriftlige studiekrav. KI genererer forslag til innhold, tekststruktur, til stilnivå og ordforråd tilpasset tekstens spesifikke formål, og KI kan både språkvaske og korrekturlese teksten.
For studenter med norsk som andrespråk som er nye i språket og ukjente med den norske akademiske universitetskulturen, kan KI være et nyttig hjelpemiddel. KI kan blant annet bidra til at studentene får vist kunnskapen sin og til at de videreutvikler strategier for å tilegne seg språk for studiet og når de går ut i jobb.
Samtidig kan det tenkes at studentens selvstendige faglige resonnering og fagstemme blir mindre framtredende, og at studentens bruk av KI kan være et hinder for dypere læring. Både faglig og språklig selvstendighet kan svekkes ved bruk av KI om studentene ikke er kritiske til hva de bruker KI til og hvordan de bruker KI.
Har for eksempel studentene den språklige, kulturelle og faglige kunnskapen som er nødvendig for å kunne vurdere om forslagene og svarene KI gir, er gode? Og klarer de å stille spørsmål til for eksempel en chatbot på en slik måte at den genererer svar som faktisk svarer til formålet?
Sentrale spørsmål studenten bør stille seg er: Hva kan jeg bruke KI til? Hvilken kunnskap og hvilke ferdigheter trenger jeg for å kunne bruke KI på en effektiv og kvalitetssikker måte? På hvilken måte kan KI være en hjelp for meg til større læring i studiet?
Disse spørsmålene bør også utdanningsinstitusjonene ha svar på for å kunne veilede studentene i deres bruk av KI-teknologi eller for å kunne ta KI aktivt i bruk i egen undervisning.
Pilotprosjektet bruker semistrukturerte intervjuer med andrespråksstudenter om hvordan de tar i bruk KI og observasjon av arbeidsøkter der studenter bruker KI i studiearbeid. Det er også knyttet en grammatikalitetsvurdering til studien.