Alle nyutdannede lærere i barnehage og skole har rett til veiledning den første tiden i yrket.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) utdanner dyktige lærere til norsk skole, og har i tillegg til bachelor- og masterstudier en betydelig portefølje av etter- og videreutdanninger. Vi har sterke fag- og forskningsmiljøer innen skolefag, pedagogikk og digital kompetanse.
i 2023 (tall fra DBH)
Vibeke Bjarnø er instituttleder for institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU). Hun har et overordnet ansvar for all virksomhet ved instituttet, deriblant strategier, handlingsplaner og rapportering. Videre budsjett og økonomistyring, kvalitetssikringssystemet, instituttråd, MBU-møter, møter med studentråd, personal- og seksjonsledermøter. I tillegg fordeling av studieplasser og opptakstall ved instituttet, kontorer og arbeidsplaner.
Anne Bergljot Svenkerud er studieleder for studielederområde 1: pedagogikk. Hun har ansvar for de tre første semestrene av femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 og Kompletterende lærerutdanning. Hun har også overordnet ansvar for HMS ved instituttet og leder fakultetets utvalg for studentsaker.
Annette Haslund er studieleder for studielederområde 2: matematikk. Hun har ansvar for de tre første semestrene av femårig grunnskolelærerutdanning trinn 5–10, og ansvar for oppdragsvirksomhet (Tilskuddsordningene, deriblant DeKomp). Hun har også et overordna ansvar for begynneropplæring ved instituttet.
Janne Herseth er studieleder for studielederområde 3: norsk. Hun har ansvar for det fjerde og femte studieåret i grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5-10 og master i skolerettet utdanningsvitenskap. Videre har hun et overordnet ansvar for instituttets lederutdanninger og universitetsskoler. Herseth bistår også instituttleder med ordinær drift samt utviklingsarbeider ved instituttet.
Mali Norvalls er studieleder for studielederområde 4: engelsk, musikk, mat og helse og kunst og håndverk. Hun har ansvar for fjerde til sjette semester på femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 og videreutdanning i pedagogisk veiledning. I tillegg et overordna ansvar for praksis ved instituttet, inkludert praksis i utlandet.
Gørill Warvik Vedeler er studieleder for studielederområde 5: digital kompetanse. Hun har et overordnet ansvar for FoU, opprykksarbeid, forskningsgrupper og stipendiater ved instituttet, samt søknadsarbeid. Videre master i digital læringsdesign og videreutdanning i digital kompetanse.
Ida Edel Rognerud er studieleder for studielederområde 6: kroppsøving. Hun har ansvaret for den femårige lærerutdanningen i praktisk estetiske fag trinn 1-13; kroppsøving og idrettsfag og den utfasende treårige faglærerutdanningen. I tillegg et ansvar for oppdragsvirksomhet. Hun bistår også i arbeid med tilskuddsordningen og instituttets søknads- og anbudsarbeid.
Ranveig Heide Jørgensen er studieleder for studielederområde 7: RLE, samfunnsfag og naturfag. Hun har ansvaret for fjerde til sjette semester på femårig grunnskolelærerutdanning trinn 5–10, kvalitetssikring av utdanningene og internasjonalisering ved instituttet. Dette inkluderer videreutdanning i tysk, fransk og spansk.
Eli Gjølstad og Monica Johannesen er seksjonsledere for digital kompetanse.
Sissil Lea Heggernes seksjonsleder for engelsk.
Øystein Brekke og Aina Hammer er seksjonsledere for religion, livssyn og etikk (RLE).
Lise Porsanger og Jolanta Kilanowska er seksjonsledere for kroppsøving.
Lise-Kari Berg er seksjonsleder for kunst og håndverk.
James Gray er seksjonsleder for matematikk.
Hanne Müller er seksjonsleder for mat og helse.
Bendik Fredriksen er seksjonsleder for musikk.
Ruth Seierstad Stokke og Signe Laake er seksjonsledere for norsk.
Kirsti Marie Jegstad og Per Øyvind Sollid er seksjonsledere for naturfag.
Hege Knudsmoen og Knut Ove Æsøy er seksjonsledere for pedagogikk.
Anders Granås Kjøstvedt og Siv Eie er seksjonsledere for samfunnsfag.
Universitetsskoler er et samarbeidsprosjekt mellom grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet og utvalgte praksisskoler. Prosjektet skal skape et tettere partnerskap mellom skolene og OsloMet – og sikre likeverdighet mellom disse to læringsarenaene.