Prosjektet undersøker den viktige grenseflaten mellom utdanningssystemet og arbeidsorganisasjonene i helse- og velferdsfeltet.
Hensikten er å granske ulike oppfatninger om hva som er sentrale kvalifikasjoner for å utføre kvalitativt godt arbeid i helse- og velferdsfeltet. Forskningsspørsmålene er:
a) Hvordan kommer de institusjonelle logikkene i henholdsvis utdanningssystemet og helse- og velferdsfeltet til uttrykk i forståelser av hva det betyr å være en kvalifisert yrkesutøver?
b) Hva slags kompetanse etterspør arbeidsgiverne i helse- og velferdstjenestene, og er deres etterspørsel samstemte med kompetanseforståelsen i andre deler av feltet?
c) I hvor stor grad fungerer partnerskap og praksisutdanning som broer mellom utdanningssystemets og helse- og velferdsfeltets institusjonelle logikker?
d) I hvor stor grad fører politiske reformer og reorganisering av arbeids- og velferdsfeltet til endringer i forståelsene av hva som er kompetent velferdstjenestepraksis, slik disse uttrykkes av yrkesutøvere og ledere i feltet og i pensum for profesjonsutdanningene?
Datakildene inkluderer spørreskjemaundersøkelser til arbeidsgivere og yrkesutøvere, praksislærere og studenter, intervjuer med tjenestebrukere, tekster og dokumenter som høringsuttalelser, stillingsutlysninger og studieplaner.
Prosjektet organiseres i et samarbeid mellom universitetets tverrfaglige forskningsprogram – Helse, Omsorg og Velferd, Senter for profesjonsstudier og Arbeidsforskningsinstituttet, i samarbeid med Fakultet for samfunnsvitenskap og organisasjoner som representerer tjenestebrukerne.
Prosjektet har ferdigstilt en veileder for en brukermedvirkningsmetode som ble prøvd ut og videreutviklet i forbindelse med prosjektet.
Forskningsnyheter
Nye publikasjoner:
Andreassen, Tone Alm og Aven, Håvard Brede (2020). Trustee professionalism transformed: Recruiting committed professionals (journals.sagepub.com)
Liodden, Tone (2020). On guard against bureaucracy: depictions of the social work bureaucrat in syllabi texts (tandfonline.com)
Andreassen, T. A. og Natland, S. (2020). Førstelinjelederes etterspørsel etter profesjonalisme i aktiveringsarbeid. European Journal of Social Work
Prosjektdeltakere
Samarbeidspartnere
- Helse, omsorg og velferd
- Senter for profesjonsstudier, OsloMet
- Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet
- Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet
Forskningskommunikasjon
Svarer ikke helse- og sosialutdanningene på samfunnets behov? Når helse- og sosialutdanningene samfunnsrelevans diskuteres, kan det skyldes at det er vanskelig å utforme virkemidler som griper inn i utdanningsinstitusjonenes og profesjonenes etablerte forståelsesmåter og praksisformer.
Publikasjoner
Disputaser
Tatjana Zlatanovic disputerte 18. februar 2019. Avhandling: "Nurse Teachers at the Interface of Emerging Challenges."