En evaluering av seksårsreformen og de yngste barnas skolehverdag (Klassprax_20). Klassprax_20 vil undersøke og evaluere seksåringens klasseromsaktiviteter, samt belyse endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen L20.
I dette prosjektet vil vi belyse og evaluere de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra innføringen av seksårsreformen i Reform 97 og fram til dagens læreplan (L20), Fagfornyelsen. Ved å kombinere pedagogiske, fagdidaktiske og evalueringsteoretiske perspektiver, ønsker vi å beskrive pedagogiske praksiser, lekens rolle, læringsmiljø og prosesser ved overgangen mellom barnehage og skole for de yngste barna (1. og 2. trinn).
Med en multimetodisk og flerfaglig tilnærming vil prosjektet bidra til å danne et kunnskapsgrunnlag ved å undersøke aspekter ved skolehverdagen (klasseromspraksiser), samt hvordan intensjonene i læreplaner og offentlige dokumenter blir realisert på både eier- og klasseromsnivå.
To hovedproblemstillinger blir belyst:
- i) Hvordan ivaretas de yngste barna i skolen i dag, og i hvilken grad er denne praksisen i tråd med anbefalinger gitt i tidligere forskning? og
- ii) I hvilken grad er intensjonene i seksårsreformen ivaretatt i dagens skolesystem?
Klassprax_20 er en videreføring av Klasserommets praksisformer etter Reform 97 (Klassprax) og vil belyse endringer i praksis fra innføring av L97 til fagfornyelsen L20.
Elevenes perspektiv vil stå sentralt i denne studien gjennom bruk av fokusgruppeintervjuer med barnehagebarn som skal begynne på skolen og deres erfaringer og opplevelser i overgangen fra barnehage til skole, første skoleår og overgangen til andre klasse.
Deltakere ved OsloMet
Samarbeidspartnere
- Norsk Institutt for by- og regionforskning (NIBR), OsloMet
- Universitetet i Oslo