Dette prosjektet utforsker både læreres og elevers perspektiver på implementeringen av kunstig intelligens i pedagogisk sammenheng. Hovedmålet er å bygge opp en kunnskapsbase som kaster lys over elementer som påvirker holdningene til lærere og elever mot kunstig intelligens.
I 2023 fikk fremveksten av generativ kunstig intelligens (KI), drevet av store språkmodeller (for eksempel ChatGPT, Gemini og Llama), betydelig oppmerksomhet for sin evne til å generere tekst på kommando, og dermed hjelpe elever med akademiske skriveoppgaver. Så hvordan bør skolen tilnærme seg denne teknologiske fremgangen?
Dette prosjektet utforsker hvordan det stadig skiftende teknologilandskapet påvirker utdanningen, hvordan lærere kan samhandle med generativ kunstig intelligens, og det utforsker implikasjonene av kunstig intelligens for skoleverket. Med den raske utviklingen av kunstig intelligens befinner læreryrket seg ved et veiskille, med både utfordringer og nye muligheter.
Mer om prosjektet
Hvordan kan generativ KI effektivt utnyttes i utdanning?
Selv om ChatGPT, Llama og Gemini ikke opprinnelig ble skapt for utdanningsformål, har deres tilstedeværelse blitt en realitet som skoler og lærere må forholde seg til. Som et resultat oppstår et avgjørende spørsmål: Hvordan kan generativ kunstig intelligens effektivt utnyttes i utdanning?
Diskusjonene må gå under overflaten og bygge på utdanningsforskning, og rette oppmerksomhet mot de potensielle fordelene og begrensningene som generativ kunstig intelligens bringer.
Dette prosjektet har en forskningstilnærming til å bygge ut forståelse for mulighetene og utfordringene som ChatGPT, Llama eller Gemini og det bredere teknologiske landskapet gir i skoleinstitusjoner.
Undersøkelser blant lærere og elever
I den første fasen har vi gjennomført en undersøkelse blant lærere på videregående skole (N = 223). Hensikten er å etablere et kunnskapsgrunnlag for faktorer knyttet til læreres oppfatning av nytte og deres mestringsforventninger når det gjelder bruk av generativ kunstig intelligens i skolen.
I den andre fasen vil det bli gjennomført en undersøkelse blant elever på videregående skole, med mål om å etablere kunnskap om deres oppfatning av nytte, selvdisiplinproblemer i akademisk arbeid og vurdering, samt deres mestringsforventninger når det gjelder bruk av generativ kunstig intelligens i akademisk arbeid.
Oppsummert vil disse to studiene bidra med ny kunnskap om hvordan lærere og elever vurderer nytteverdien av generativ kunstig intelligens innenfor utdanningskonteksten.
Deltakere
Publikasjoner fra prosjektet
- Elstad, E. & Eriksen, H. (2024). Harnessing AI in Secondary Education to Enhance Writing Competence (arxiv.org)
- Elstad, E. (2024). AI in Education: Rationale, Principles, and Instructional Implications (arxiv.org)
- Elstad, E. & Eriksen, H. (2024). Exploring the Hardships of Norwegian High-School Teachers: Understanding Role Conflict in Relation to Job Stress, Turnover Intention, and Fear (journals.uio.no). Acta Didactica Norden Vol. 18, Nr. 2, Art. 17.
- Elstad, E. (2023). Læreren møter ChatGPT (universitetsforlaget.no). Universitetsforlaget.
- Elstad, E. & Eriksen, H. (2024). High School Teachers’ Adoption of Generative AI: Antecedents of Instructional AI Utility in the Early Stages of School-Specific Chatbot Implementation (journals.oslomet.no). Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISSN 2535-4051. 8(1).