English version

Literacies for helse og livsmestring i skolen

Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.

Prosjektet vil studere hvordan lærerstudenter lærer å undervise i ulike former for literacies, og hvordan studentenes undervisning på ungdomsskolen kan ha betydning for ungdoms helse og livsmestring.

Bakgrunn og relevans

Bakgrunnen for dette prosjektet er to samfunnsutfordringer; samfunnets bekymring for unge menneskers helse og kroppsmisnøye, og utfordringer knyttet til hvordan lærere skal undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.

Mål og forskningsmetoder

Den overordnede metodiske tilnærmingen er aksjonsforskning. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom grunnskolelærerutdanningen (5-10), praksisskoler og skolehelsetjenesten. Prosjektet er organisert i flere delprosjekt, og inkluderer to doktorgradsprosjekt. 

Samarbeidspartnere

  • OsloMet – storbyuniversitetet
  • Norges Idrettshøgskole 
  • New Mexico State University
  • University of Strathclyde 

Medlemmer

Laster inn ...

Aktuelle saker

Illustrasjonsbilde av kvinnelig lærer ved pulten til tre elever.
Hvordan kan elever lære mer om livsmestring?

Ny forskning skal hjelpe lærere med å undervise elever til å tenke kritisk om kroppsidealer og bruk av sosiale medier.