Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
Prosjektet vil studere hvordan lærerstudenter lærer å undervise i ulike former for literacies, og hvordan studentenes undervisning på ungdomsskolen kan ha betydning for ungdoms helse og livsmestring.
Bakgrunn og relevans
Bakgrunnen for dette prosjektet er to samfunnsutfordringer; samfunnets bekymring for unge menneskers helse og kroppsmisnøye, og utfordringer knyttet til hvordan lærere skal undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
Mål og forskningsmetoder
Den overordnede metodiske tilnærmingen er aksjonsforskning. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom grunnskolelærerutdanningen (5-10), praksisskoler og skolehelsetjenesten. Prosjektet er organisert i flere delprosjekt, og inkluderer to doktorgradsprosjekt.
Samarbeidspartnere
- OsloMet – storbyuniversitetet
- Norges Idrettshøgskole
- New Mexico State University
- University of Strathclyde