Ungdommer og unge voksne med språk- og kommunikasjonsvansker kan få utfordringer med ulike deler av livet, men det finnes ikke noe godt norsk verktøy for å vurdere vanskene deres.
I dette prosjektet vil vi tilpasse et nytt språkkartleggingsverktøy til norsk, og prøve det ut på ulike grupper unge voksne med og uten språkvansker. Vi vil også undersøke om språk- og kommunikasjonsvansker påvirker ungdommer og unge voksnes psykiske helse og livskvalitet.
Språk- og kommunikasjonsvansker kan føre til utfordringer med sosial fungering, læring og med å kunne gjøre hverdagslige ting som å følge en oppskrift, lese en bruksanvisning eller et brev fra det offentlige. De som har slike vansker dropper oftere ut av videregående skole, har større risiko for psykiske helseplager, har oftere kontakt med rettsvesenet og har større risiko for å bli stående utenfor i arbeidslivet.
Det kan være mange årsaker til at ungdom og unge voksne kan ha vansker med språk og kommunikasjon og derfor får utfordringer med språket som snakkes rundt dem på skolen eller arbeidsplassen.
For å hjelpe disse personene, trengs det gode språkkartleggingsverktøy, men i dag finnes det ingen gode språktester for ungdom og voksne på norsk.
Derfor vil vi tilpasse et nytt språkkartleggingsverktøy til norsk, og prøve det ut på ulike grupper unge voksne både med og uten språkvansker. I tillegg undersøker vi om språk- og kommunikasjonsvansker påvirker ungdommer og unge voksnes psykiske helse gjennom å undersøke deres livskvalitet.
Formål med prosjektet
1. Å tilpasse og prøve ut et kartleggingsverktøy for språkforståelse
2. Undersøke om det er sammenheng mellom språkferdigheter og livskvalitet for ulike deltakergrupper.
Samarbeidspartnere
- Universitetet i Oslo (uio.no)
- Dysleksi Norge
- Pearson Skandinavia