English version

Institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU)

Instituttet er det ledende fagmiljøet for yrkespedagogisk arbeid i Norge. Vi utdanner yrkesfaglærere og trafikklærere, tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, master i yrkespedagogikk og etter- og videreutdanninger.

Instituttet i tall

Omtrentlig antall studenter
1700

i 2023 (tall fra DBH)

Omtrentlig antall ansatte (årsverk)
72
Studietilbud
41
Forskningsgrupper
5

Om instituttet

Institutt for yrkesfaglærerutdanning tilhører Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier og er lokalisert på Kjeller i Lillestrøm kommune. Instituttet har en bred satsing på forskning og utvikling i nært samarbeid med arbeidslivet, og en betydelig portefølje av oppdragsstudier.

Organisasjon

Instituttledelse

Laster inn ...

Anna Hagen Tønder er instituttleder.

Laster inn ...

Ina Aurelia Pfeifer Issa er studieleder for masterutdanningen i yrkespedagogikk, stipendiater og trafikklærerutdanning (studielederområde 1).

Laster inn ...

Siv-Heidi Ruud er studieleder for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU-y) og videreutdanninger (studielederområde 2).

Laster inn ...

Hege Anita Danielsen er studieleder for bachelor - yrkesfaglærerutdanning (studielederområde 3).

Laster inn ...

Runa Grimstad Wold er instituttlederstøtte.

Laster inn ...

Anne Elin Færestrand er instituttlederstøtte og koordinator for yrkesfaglærerutdanningen.

Instituttråd

Studentråd

Samarbeid

Praksis

Veiledning av nyutdannede lærere

Overgangen fra utdanning til yrke kan være krevende, og det å ha en veileder den første tiden på en ny arbeidsplass kan være til stor hjelp. OsloMet tilbyr arrangementer for nyutdannede, veiledere og ledere i skoler og barnehager.

Annlaug Jacobsens legat

Legatet kan innvilge støtte til internasjonalt faglig arbeid på områdene ernæring, helse og andre fagområder innenfor «Home Economics».

Annlaug Jacobsens legat

Aktuelt fra instituttet

Yrkesfaglærer Haldor Hove
Utvikler fleksibel og tilpasset undervisning ved hjelp av ny teknologi

Yrkesfaglærer Haldor Hove har utforsket ny teknologi sammen med elever og kollegaer.

En lærer snakker med elever i ungdsomsalderen i et klasserom
Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra

Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet.

Fem personar på seminar som står ved ein vegg
Betre samarbeid om vurdering

Samarbeid mellom skole, bedrifter og prøvenemnder skal bidra til god samanheng og yrkesmessig relevans i vurderingsarbeidet innanfor fag- og yrkesopplæringa.

Ei stor samling av studentar frå praktisk pedagogikk for fagskolen på Kjeller
Eit KI-løft for fagskolelærarane

På ei stor fellessamling fekk studentane ved Praktisk pedagogikk for fagskolen utforske kunstig intelligens.

Bilete av paneldeltakarer på Lillestrøm bibliotek
Korleis anerkjenner vi realkompetanse?

Betre rammar, auka kunnskap og fleire ressursar kan hjelpe oss på veg mot ein meir anerkjennande praksis.

Portrett av Blanca Estela Braña de Hvidsten og Anette Lund Follestad foran ein grå vegg utandørs
Løfter fram den usynlege læraren

Etter å ha undervist fagskolelærarar i praktisk pedagogikk i fleire år, har dei samla kunnskapen i ei unik lærebok.

Illustrasjonsbilete av ei ung kvinne som sit på ein sofa med ein PC i fanget.
Vil du delta i ei spørjeundersøking om språk- og kommunikasjonsvanskar?

Er du under 26 år? Då vil vi gjerne ha deg med på ei spørjeundersøking og til å teste eit nytt språkkartleggingsverktøy.

Gruppebilete av bidragsytarar på seminar på Lillestrøm bibliotek.
Ein meir praktisk ungdomsskole - kva betyr det?

I påvente av stortingsmeldinga om 5.-10. trinn, inviterte Senter for kunnskap om yrkesfag til seminar.