English version

Staying on Track - gjennomføring av videregående opplæring for elever på yrkesfag

En longitudinell intervjustudie som følger yrkesfagelever med lavt karaktersnitt fra ungdomsskolen gjennom videregående opplæring.

Som i mange andre land, vet vi også i Norge mye om hvem det er som ikke gjennomfører videregående opplæring og hvilke årsaker som kan ligge bak. Langt mindre vet vi imidlertid om hvorfor noen elever klarer å gjennomføre videregående opplæring, til tross for dårlige odds. Hensikten med prosjektet er derfor å finne ut hva som gjør at noen ungdommer klarer seg gjennom videregående opplæring, til tross for et lavt faglig utgangspunkt.

Elevene i prosjektet ble intervjuet opp til tre ganger: som yrkesfagelever på andre år i videregående skole (Vg2), som lærlinger (år 4) og etter å ha fullført fag-/svennebrev. I prosjektet er vi interessert i hva elevene selv mener er viktig for å lykkes både i skolen og i lære. I tillegg har vi gjennomført intervjuer med elevenes kontaktlærere på Vg2 for å finne ut hvordan de jobber med elever som kan være i risiko for frafall.

Så langt i prosjektet har vi belyst ulike aspekter ved læringsmiljøet i skolen og på arbeidsplassen, samt elevenes støtte fra foreldrene som bidrar til å forklare hva som fremmer motivasjon, mestring og deltakelse i videregående opplæring blant elever som kan være i risiko for frafall. Videre har vi undersøkt yrkesfaglærernes relasjonelle arbeid med elevene. Arbeidene er dermed et viktig supplement til frafallsforskningen.

Deltakere

Laster inn ...

Publikasjoner fra prosjektet

Vitenskapelige publikasjoner 

Schmid, E. & Solberg, S. (2024). “With a twinkle in my eye”: vocational teachers’ relational work in schools in disadvantaged areas. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–13 (tandfonline.com)

Schmid, E., Nordlie, G. S. & Jørstad, B. (2024). Workplace learning environment and participation in work communities: A qualitative comparison of stayers’ and leavers’ perceptions and experiences. Vocations and Learning, 1-21 (springer.com)

Schmid, E. & Haukedal, C. L. (2022). Identifying resilience promoting factors in vocational education and training: A longitudinal qualitative study in Norway. Empirical Research in Vocational Education and Training, 14(11), 1–18 (doi.org)

Schmid, E. (2022). Om betydningen av forventninger fra foreldre og lærere for sårbare elever: funn fra en kvalitativ studie på yrkesfag. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106(1), 44–55 (idunn.no)

Schmid, E., Jørstad, B. & Nordlie, G. S. (2021). How schools contribute to keeping students on track: Narratives from vulnerable students in vocational education and training. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 11(3), 47–65 (doi.org)

Schmid, E. & Garrels, V. (2021). Parental involvement and educational success among vulnerable students in vocational education and training. Educational Research, 63(4), 456–473 (tandfonline.com) 

Schmid, E. (2021). «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning, 2(1), 44–60 (doi.org) 

Andre publikasjoner

Schmid, E. (2021, 15.12.2021). Frafall handler ikke bare om elevenes bakgrunn – vi må også styrke læringsmiljøet. utrop – Norges første flerkulturelle avis (utrop.no)